

Czytaj Bloga.
Metody, narzędzia i techniki badawcze w pracy licencjackiej i magisterskiej. Co warto o nich wiedzieć i czym się różnią?

Metody, techniki i narzędzia badawcze w pracy magisterskiej i licencjackiej to podstawy każdego studenta, który kończy jeden z etapów edukacji. Jak je rozpoznać oraz jak zastosować tę właściwą? Wiele zależy od kierunku studiów o wybranego tematu. Poznaj przykłady i wybierz najlepsze rozwiązanie, aby praca dyplomowa była przygotowana na najwyższym poziomie.
Metody badawcze w pisaniu pracy magisterskiej są bardzo zróżnicowane. Do najczęściej wybieranych należy między innymi eksperyment, sondaż, obserwacja, studium przypadku, czy analiza dokumentów. Jednak rozwiązań jest więcej.
Co to jest metoda badawcza?
Zanim przeanalizujemy różne techniki i narzędzia służące jako pomoc do napisania pracy dyplomowej, należy wyjaśnić pojęcie metody badawczej. Każda praca magisterska lub licencjacka opiera się na obserwacjach, faktach i danych zebranych w drodze stosowania różnych rozwiązań.
Metody badawcze to wszechstronne czynności i sposoby na poznawanie oraz komunikowanie pozyskanej wiedzy. Oparte są na prawach logiki i prawdopodobieństwa. Służą do tworzenia prac naukowych.
W uproszczeniu metody badawcze w pracy magisterskiej lub licencjackiej są sposobem na zdobycie materiałów do badań, które stanowią podstawę do opracowania wybranego tematu.
Co to jest i gdzie znaleźć rozdział metodologiczny w pracy naukowej? Co napisać w metodologii?
Rozdział metodologiczny jest bardzo ważną częścią pracy naukowej. To właśnie ta część omawianego tematu obrazuje poziom wiedzy i zaangażowania studenta.
Pracę magisterską lub licencjacką warto podzielić na dwie części. Pierwsza wyjaśnia zagadnienie na podłożu teoretycznym. Druga poświęcona jest procesom badawczym. Zastosowany podział należy uwzględnić już na etapie spisu treści, dzięki czemu recenzent bez problemu zrozumie zamysł autora.
W przypadku wykorzystania tego typu rozwiązania rozdział metodologiczny umieszczamy w II części pracy. Możemy także podzielić w następujący sposób. Rozdział I to podstawy metodologiczne, a Rozdział II poświęcamy analizie materiału.
Pamiętajmy jednak o części teoretycznej. Zamieszczamy ją w pierwszej części pracy dyplomowej. Jest to przykładowe rozwiązanie. Dlatego każdy pomysł, warto omówić z promotorem i wybrać najlepszą formę.
Co należy uwzględnić w rozdziale metodologicznym?
Pisanie pracy badawczej przez wielu studentów bywa postrzegane jako wyjątkowo trudne zadanie. Wiele jednak zależy od tego, w jaki sposób zaplanujemy nasze działania. Aby ułatwić cały proces, przypominamy, że rozdział metodologiczny musi opierać się na konkretnych punktach.
1. Przedmiot i cel badań
Rozpoczynając pracę badawczą, naszym zadaniem jest wskazanie, czego dotyczy praca. Prezentujemy dziedzinę oraz cel badań. Określamy zakres rzeczywistości, który obejmujemy badaniami oraz rodzaj badanej zbiorowości. Pamiętajmy jednak, że celem pracy dyplomowej nie może być prowadzenie badań. Należy obrać taki cel pracy licencjackiej lub magisterskiej, który będzie jasny, przejrzysty i łatwy do obronienia przed komisją egzaminacyjną.
2. Problem badawczy
Mówiąc o problemach badawczych, można określić je w bardzo prosty sposób. To nic innego jak pytania, które stawiamy, aby we właściwy sposób zrealizować cel pracy. W ramach przedstawienia problemu badawczego możemy postawić jedno kluczowe pytanie oraz kilka pytań pomocniczych.
3. Hipotezy, zmienne, wskaźniki
To kolejny i nieodłączny etap rozdziału metodologicznego. Hipotezy stanowią odpowiedzi na zadane wcześniej pytania jeszcze przed realizacją badań. Pokazują założenia autora oraz jego wiedzę i opinię na dany temat.
Natomiast wskaźniki czy zmienne są potrzebne do przeprowadzenia procesu badawczego. W tym celu tworzona jest lista czynników, właściwości lub zjawisk, które podlegają zmianom i są przedmiotem badań.
Jednak tego typu etap jest głównie stosowany w pracach magisterskich. Dlatego w przypadku licencjatu, zanim zaczniemy uwzględniać zmienne lub wskaźniki, warto zasięgnąć opinii promotora, czy tego typu strukturyzowanie jest niezbędne.
4. Metody badawcze, techniki i narzędzia badawcze
Metody badawcze i techniki badawcze w pracy magisterskiej czy licencjackiej oparte są na literaturze. Dlatego na tym etapie warto zaopatrzyć się w dostępne na rynku pozycje poświęcone danemu kierunkowi studiów. Książki zatytułowane są jako metodologia badań. Do określenia konkretnej formy należy przypomnieć sobie cel badawczy.
Jakie są metody techniki i narzędzia badawcze w pracy magisterskiej? Przykładów jest dużo. W jednym przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie ankieta, w innym eksperyment, sondaż czy obserwacja.
W kolejnym statystyki, studia przypadków czy metody eksperckie. Ogranicza nas jedynie wyobraźnia i tematyka. Każdy pomysł warto przedyskutować z promotorem danej uczelni.
5. Organizacja, obszar badań
Podczas prowadzenia badań pokaż, jak wyglądał cały przebieg zdobywania informacji. Można również przytoczyć zbiór wykorzystanej literatury. Odnieś się do problemów napotkanych podczas prowadzenia badań naukowych. Przedstaw krótki opis tego, jak i gdzie prowadziłeś badania.
Rodzaje metod badawczych w pracy magisterskiej i licencjackiej
Kiedy na horyzoncie pojawia się wizja ostatniego etapu rozpoczętej edukacji, a praca dyplomowa nabiera kształtów, zastanawiamy się, jakie są metody badawcze pracy magisterskiej. Jakie są metody i techniki badawcze? Rodzaje są mocno zróżnicowane, dlatego należy dopasować odpowiednią metodologię do kierunku studiów, dziedziny oraz badanego problemu.
Wyróżnia się natomiast następujące metody i techniki badawcze:
- metoda obserwacji,
- metoda szacowania,
- eksperyment,
- metoda socjometryczna,
- analiza dokumentów,
- metoda dialogowa,
- metoda biograficzna,
- metoda sondażu,
- metoda analizy i konstrukcji graficznej,
- metoda statystyczna,
- metoda ilościowa,
- metoda badań społecznych,
- metody eksperckie.
Rodzaje metod badawczych
Metody ilościowe
Metody ilościowe opierają się na analizie danych liczbowych i statystycznych, które pozwalają na precyzyjne mierzenie zjawisk i formułowanie obiektywnych wniosków. Wykorzystują one standaryzowane narzędzia, takie jak ankiety, testy, eksperymenty czy analiza danych statystycznych. Są szczególnie przydatne w naukach ścisłych, ekonomicznych oraz społecznych, gdyż umożliwiają uogólnienia na większe populacje.
Przykłady metod ilościowych:
- eksperymenty kontrolowane,
- badania sondażowe,
- analiza statystyczna,
- modelowanie matematyczne,
- analiza treści ilościowa.
Metody jakościowe
Metody jakościowe skupiają się na dogłębnym zrozumieniu badanego zjawiska, kontekstu oraz subiektywnych doświadczeń uczestników badania. Opierają się na analizie opisowej, eksploracji narracji i interpretacji znaczeń, co pozwala na bogatsze ujęcie badanego tematu. Stosowane są głównie w naukach humanistycznych i społecznych.
Przykłady metod jakościowych:
- wywiady pogłębione,
- obserwacja uczestnicząca,
- analiza treści jakościowa,
- badania etnograficzne,
- studium przypadku.
Metody mieszane
Metody mieszane łączą elementy metod ilościowych i jakościowych, co pozwala na uzyskanie bardziej kompleksowego obrazu badanego zjawiska. Dzięki temu możliwe jest uzupełnienie danych liczbowych o interpretację kontekstową lub sprawdzenie hipotez ilościowych poprzez badania jakościowe.
Przykłady metod mieszanych:
- triangulacja metod (łączenie kilku metod w jednym badaniu),
- analiza treści z elementami statystyki,
- badania porównawcze (ilościowe i jakościowe),
- eksploracyjne badania mieszane (najpierw badania jakościowe, potem ilościowe).
Techniki badawcze
Techniki badawcze to konkretne sposoby pozyskiwania danych w ramach danej metody badawczej. Dzielą się na techniki zbierania i analizy danych.
Przykłady technik badawczych:
- Techniki ilościowe: ankieta, testy, analiza danych statystycznych, eksperymenty kontrolowane.
- Techniki jakościowe: wywiady indywidualne i grupowe, obserwacja uczestnicząca, analiza dokumentów.
- Techniki mieszane: analiza treści łącząca dane liczbowe i opisowe, badania triangulacyjne.
Narzędzia badawcze
Narzędzia badawcze to konkretne środki służące do przeprowadzania badań. Ich wybór zależy od zastosowanej metody i techniki badawczej.
Przykłady narzędzi badawczych:
- Narzędzia ilościowe:
- kwestionariusze ankietowe,
- testy psychometryczne,
- oprogramowanie statystyczne (SPSS, Excel, R).
- Narzędzia jakościowe:
- scenariusze wywiadów,
- arkusze obserwacyjne,
- analiza treści (np. Atlas.ti, NVivo).
- Narzędzia mieszane:
- platformy do prowadzenia badań (np. Google Forms, SurveyMonkey),
- bazy danych i systemy do analizy statystycznej oraz jakościowej.
Rola badań w pracy licencjackiej, inżynierskiej i magisterskiej
Badania stanowią kluczowy element każdej pracy dyplomowej, niezależnie od jej poziomu. Ich rola różni się w zależności od stopnia akademickiego:
- Praca licencjacka: Badania w pracy licencjackiej mają na celu sprawdzenie podstawowych umiejętności analitycznych studenta. Często koncentrują się na przeglądzie literatury i prostych metodach badawczych, takich jak analiza dokumentów czy sondaż.
- Praca inżynierska: Badania w pracy inżynierskiej są zwykle bardziej praktyczne i skupiają się na zastosowaniu metod badawczych w celu rozwiązania konkretnego problemu technicznego. Często wykorzystuje się eksperymenty, modelowanie i analizę danych.
- Praca magisterska: Badania w pracy magisterskiej powinny być bardziej zaawansowane, często wymagają zastosowania kombinacji metod ilościowych i jakościowych. Kluczowe jest tu nie tylko zbieranie danych, ale także ich interpretacja i wyciąganie pogłębionych wniosków.
Dobór odpowiednich metod, technik i narzędzi badawczych wpływa na jakość pracy dyplomowej i jej wartość naukową.
Przykłady technik badawczych
Technika jest elementem podrzędnym w stosunku do metod. Oznacza to, że w przypadku każdej z nich wyszczególnione są konkretne techniki takie jak:
- technika obserwacji próbek czasowych, obserwacji dorywczej, dzienniczków,
- skale numeryczne i graficzne, dyskretne i ciągłe, z wymuszonym wyborem, opisowe,
- technika grup równoległych, rotacji,
- technika socjometryczna, plebiscyt życzliwości i niechęci,
- analiza jakościowa, ilościowa, formalna,
- rozmowa indywidualna, grupowa, pośrednia i bezpośrednia,
- monograficzna i indywidualnych przypadków,
- sondaż, ankieta, wywiad.

Aplikuj do UWE
Rekrutacja zamknięta. Zapraszamy do składania aplikacji na semestr zimowy 2025/2026 od 1 kwietnia 2025 roku.

mgr Natalia Gut - kierownik działu Rekrutacji i Marketingu
Napisz do nas wiadomość
Zaobserwuj nas, aby być na bieżąco