Zapraszamy do składania aplikacji na semestr zimowy 2024/2025.

Bądź na bieżąco.
Czytaj Bloga.

Na czym polega skuteczna komunikacja w biznesie?

Na czym polega skuteczna komunikacja w biznesie

Umiejętności komunikowania się są nam potrzebne w każdej dziedzinie życia – towarzyskiego, społecznego, biznesowego. Komunikacja w biznesie przydaje się do sprawnego kierowania zespołem, udanej współpracy z pracownikami i przełożonymi, negocjowania, a także samodzielnego zdobywania i przetwarzania informacji. Najogólniej mówiąc, komunikacja i psychologia w biznesie to nieodłączny element wszystkich podejmowanych działań mających na celu doprowadzenie Cię do sukcesu. Zobacz, jak powinna wyglądać skuteczna komunikacja w biznesie i jak opanować tę sztukę.

Na czym polega komunikacja w biznesie?

Komunikacja w biznesie obejmuje wszystkie komunikaty werbalne i niewerbalne, które wysyłamy do naszych rozmówców, osób z otoczenia. Podobnie, jak w życiu prywatnym, również w pracy, liczy się sposób, w jaki rozmawiamy.

Każdy umie się komunikować, ale jedni robią to zaledwie na podstawowym poziomie, podczas gdy inni osiągają wyżyny w komunikacji i negocjacji w biznesie. Zapewne nie przyszło im to bez wysiłku, bo nawet urodzeni mówcy latami ćwiczą swoje umiejętności, doskonaląc formułowanie, a następnie wysyłanie komunikatów. Te należy opracowywać pod kątem kodów językowych, czyli indywidualnie dobierając słowa, ton wypowiedzi, uwzględniając przy tym odmienne wartości i sposoby porozumiewania się praktykowane przez każdą ze stron.

Dlatego też szczególnym wyzwaniem dla dzisiejszych przedsiębiorców i pracowników staje się komunikacja międzykulturowa w biznesie. Jednak tej sztuki, podobnie jak analityki i komunikacji w biznesie z naciskiem na negocjacje, rozwiązywanie konfliktów, przedstawianie idei można wypracować. Do czego dążymy? Do maksymalnego uproszczenia języka, aby z jednej strony był zrozumiały dla rozmówców, a z drugiej zgodny zasadami poprawnej polszczyzny, bogaty i merytoryczny.

Komunikacja werbalna w biznesie

Wbrew pozorom komunikacja werbalna w biznesie to nie tylko słowa. Oprócz nich liczy się także akcent i płynność mowy świadczące o kompetencjach i odpowiedzialności osoby komunikującej się. Jej rozmówcy dużą wagę przywiązują do tonu głosu, a potem do sygnałów werbalnych. Jednak, co niektórych może zdziwić, najważniejszym aspektem komunikacji w biznesie i codziennym życiu jest mowa ciała.

Komunikacja niewerbalna w biznesie

Komunikacja niewerbalna w biznesie ma ogromne znaczenie dla tego, jak jesteśmy postrzegani przez naszych rozmówców. Czy wiesz, że nieświadomie nawet 80% informacji o ludziach czerpiemy z ich zachowań i gestów. Uważna obserwacja dostarcza nam wiedzy, której nie otrzymamy z usłyszanych słów. Dlatego należy pamiętać o:

  • prawidłowej postawie ciała – otwartość sugeruje spokojny wyraz twarzy, uśmiech, uniesiona głowa i swobodnie opadające ramiona,
  • utrzymywaniu kontaktu wzrokowego – daje to poczucie bezpieczeństwa i pewność, że rozmówca jest szczery, zainteresowany rozmową,
  • uśmiechu – to symbol pozytywnego nastawienia i dobrej energii, którą wyczuwa rozmówca,
  • gestykulujące dłonie, dłonie na widoku – naturalna ekspresja wyrażana tą częścią ciała oznacza zaangażowanie w rozmowę i to, że zależy nam na jak najlepszym poinformowaniu rozmówcy. Ważny jest też uścisk dłoni na powitanie/pożegnanie,
  • schludnym, zadbanym wyglądzie zewnętrznym – odpowiada on za pierwsze wrażenie i to, jak będziemy postrzegani przez naszego rozmówcę.

Porozumiewanie się z innymi ludźmi to głównie komunikacja niewerbalna. W biznesie jest ona niesłychanie ważna, ale nie czarujmy się – nawet najprzyjemniejsza aparycja, troska o przybieranie uśmiechu i swobodnej postawy ciała nie przyniesie rezultatów, jeżeli nie będzie poparta merytorycznymi, zrozumiałymi komunikatami słownymi.

Dlaczego komunikacja w biznesie jest ważna?

Zastanawiałeś się, jak to jest, że niektórzy ludzie sypią pomysłami jak z rękawa, a cokolwiek powiedzą to wywołuje jakieś reakcje otoczenia? Że odnoszą sukcesy choć mają mniejsze doświadczenie zawodowe od innych czy piastują niższe stanowiska? Komunikacja i psychologia w biznesie, które stoją na wysokim poziomie bez wątpienia przyczyniają się do tych osiągnięć.

Trudno przecenić znaczenie mediów i komunikacji w strukturach biznesowych. Umiejętności komunikacji i negocjacji w biznesie przydają się już na etapie rozmowy kwalifikacyjnej. Potem, gdy stajesz się częścią zespołu pomagają w nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji, rozwiązywaniu konfliktów. Z czasem, gdy awansujesz na kierownicze stanowisko psychologia i komunikacja w biznesie przydają się jeszcze bardziej do prowadzenia negocjacji, publicznych wystąpień, budowania wizerunku swojego i przedsiębiorstwa.

Jak poprawić swoją komunikację biznesową?

Możesz być świetnym specjalistą w swojej dziedzinie i posiadać dużą wiedzę nawet na skomplikowane tematy. Jednak brak umiejętności jej przekazania, dzielenia się doświadczeniem i skutecznej komunikacji w biznesie zwiastuje porażkę, a przynajmniej trudności w pracy z ludźmi. Na szczęście dobra wiadomość jest taka, że każdy może pracować nad sztuką komunikacji i psychologii w biznesie, zdobywając nowe kompetencje miękkie i rozwijając te już posiadane. Jak to zrobić?

  • czytaj książki o komunikacji w biznesie,
  • zapisz się na kurs/szkolenie/studia z komunikacji w biznesie organizowane np. przez https://www.uwe.edu.pl/,
  • trenuj na co dzień, ćwicz zdobyte umiejętności w praktyce – zwłaszcza asertywność, aktywne słuchanie, przyjmowanie krytyki, odmowy, dbaj o swoją samoocenę.

W biznesie warto przestrzegać zbiorów reguł – komunikacja konstruktywna w biznesie nie stanowi przy tym wyjątku. Do najważniejszych zasad, jakich należy przestrzegać zalicza się:

  • rzeczowe opisywanie,
  • argumentowanie,
  • konkretne i szczegółowe obserwowanie,
  • rozwijanie inteligencji emocjonalnej,
  • nieocenianie ludzi tylko ich działań i wyników,
  • nieszufladkowanie,
  • przekazywanie komunikatów w sposób spójny i upewnianie się, że zostały one prawidłowo zinterpretowane przez odbiorców.

Zwłaszcza w komunikacji interkulturowej w biznesie trzeba mieć świadomość występujących barier językowych, kulturowych. Nie można pozwolić sobie na powielanie stereotypów, czy ocenianie ludzi/sytuacji przez pryzmat dotychczasowych doświadczeń.

Zaobserwuj nas, aby być na bieżąco

facebook instagram youtube

Aplikuj do UWE

Aplikuj do UWE

Rekrutacja na semestr zimowy 2024/2025r. otwarta od 15 kwietnia!

mgr Natalia Gut - kierownik działu Rekrutacji i Marketingu
(18) 44 99 190

mgr Natalia Gut - kierownik działu Rekrutacji i Marketingu

rekrutacja@uwe.edu.pl

Napisz do nas wiadomość

Preferencje plików cookie
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies klikając przycisk Ustawienia. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.
Preferencje plików cookie
Wykorzystanie plików cookie

Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.

Więcej informacji

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie prosimy o kontakt.