Bądź na bieżąco.
Czytaj Bloga.

Specjalista ds. sprzedaży - czym się zajmuje, ile zarabia?

Specjalista ds. sprzedaży

Zastanawiasz się nad wyborem kierunku studiów lub kursem, który podwyższy Twoje kwalifikacje? Popularność zdobywa ostatnio praca specjalisty ds. sprzedaży. Nic w tym dziwnego - osoby, które posiadają wiedzę w tym zakresie, mogą wybierać spośród wielu różnych ofert pracy! Zobacz, co warto wiedzieć na temat pracy specjalisty ds. sprzedaży - poznaj kluczowe obowiązki i wymagania w tym zawodzie.

Specjalista ds. sprzedaży - zakres obowiązków

Specjaliści ds. Sprzedaży napędzają sprzedaż i rozwój biznesu. Często to właśnie od nich zależy, czy inne działy w firmie będą miały pracę! Muszą dobrze sprzedać produkt lub usługę, przekonać do niej klienta, a następnie często go utrzymać! To właśnie specjaliści ds. sprzedaży mają solidną wiedzę na temat wszystkich produktów i usług firmy oraz umiejętności wymagane do ich sprzedaży.

Czym zajmują się specjaliści ds. sprzedaży?

Praca specjalistów ds. sprzedaży wcale nie jest łatwa! Czym dokładnie się zajmują? Specjaliści ds. Sprzedaży poprawiają (jak sama nazwa ich posady wskazuje) sprzedaż i ogólny wzrost liczby klientów w organizacji. To właśnie oni odpowiadają za osiąganie konkretnych celów biznesowych.

Osoby, które chcą sprawdzić się w roli specjalisty ds. sprzedaży, muszą posiąść dogłębną wiedzę na temat wszystkich produktów i usług firmy. Warto, żeby mieli umiejętności i wiedzę branżową wymaganą do ich sprzedaży. Specjaliści ds. sprzedaży mogą również przygotowywać budżety marketingowe, przeprowadzać badania i analizować trendy, kierować zespołem sprzedażowym, wykonywać prognozy sprzedaży.

Wybierz studia na kierunku zarządzanie o specjalności: specjalista ds. Sprzedaży.  

Co jeszcze warto wiedzieć o pracy specjalisty ds. sprzedaży?

Znasz już główne obowiązki specjalistów ds. sprzedaży. Wiesz, że ich głównym celem wyjaśnianie specyfikacji produktów czy usług zarówno obecnym, jak i potencjalnym klientom. Ale to nie jedyne, czym zajmują się osoby pracujące w tym zawodzie!

Pewnie często słyszałeś o tym, że ktoś pracuje jako “handlowiec” i musi wiele podróżować. Zdarza się! Zwykle podróżują po wyznaczonym obszarze sprzedaży (który obejmuje rzeczywistych i / lub potencjalnych klientów) i próbują sprzedawać produkty oraz budować relacje z klientami. Typowe godziny pracy na takim stanowisku są różne, ponieważ podróżowanie może oznaczać wyjątkowo pracowity tydzień, znacznie przekraczający typowe 40 godzin.

Obowiązki specjalisty ds. sprzedaży

Chcesz wiedzieć, jakie są jeszcze inne obowiązki specjalisty ds. sprzedaży? Bardzo często od osób na tym stanowisku wymaga się:

  • Koordynowania zespołu sprzedaży oraz pomocy w rekrutacji i szkoleniach nowych pracowników.
  • Dostarczania prezentacji produktów pracownikom i klientom oraz przejmowanie zasadniczej roli w rozwiązywaniu skarg.
  • Analizowania wydajności zespołu sprzedażowego i odpowiednie planowanie szkoleń.
  • Przeprowadzania badań rynkowych i dzielenia się ustaleniami z zespołem.
  • Współpracy z zespołem przy opracowywaniu strategii zwiększania bazy klientów.
  • Ustalania celów sprzedażowych.
  • Dostarczania dokładnych prognoz sprzedaży i lokowania zasobów, by osiągnąć cele biznesowe.
  • Zarządzania siecią dostawców i dostawców.
  • Utrzymywania doskonałych relacji z klientami - zbudowanych na zaufaniu, i zachęcania reszty zespołu sprzedaży do pójścia za tym przykładem.
  • Bycia na bieżąco z postępami w marketingu.

Jak zostać specjalistą ds. sprzedaży?

Specjaliści ds. sprzedaży stawiają na rozwój biznesu - generują sprzedaż w firmie i nie tylko. Znają procesy, produkty i usługi firmy jak własną kieszeń. Często nadzorują i motywują zespoły sprzedażowe oraz oceniają ich wydajność.

Najważniejsze kompetencje zawodowe

Dobry specjalista ds. sprzedaży powinien być ambitny i zdeterminowany w działaniu. Pracodawcy cenią chęć oraz gotowość do podnoszenia kwalifikacji oraz ciągłego rozwoju (dlatego też coraz więcej organizacji szczególnie docenia nie tylko absolwentów studiów I lub II stopnia, ale również uczestników kursów dodatkowych i studiów podyplomowych). Dla wielu przedsiębiorców ważne jest również doświadczenie w sprzedaży, umiejętność negocjacji oraz perswazji (niekiedy nawet manipulacji).

Odporność psychiczna i otwartość na ludzi - kluczowe cechy dobrego specjalisty ds. sprzedaży

Specjalista ds. sprzedaży to zawód dla osób, które lubią kontakt z ludźmi. Introwertykom będzie trudno odnaleźć się w takiej pracy. Jednym z głównych zadań specjalistów jest po prostu kontakt z klientem organizacji, a ci (jak wiadomo) bywają różni. Trzeba mieć dużą odporność psychiczną i łatwo znosić krytykę oraz odmowy. Klienci bywają sympatyczni, otwarci na zmiany lub chcą posłuchać o nowych ofertach, jednak czasem… miewają gorsze dni, albo są zmęczeni i po prostu niemili. Dlatego tak ważne jest, aby lubić kontakt z ludźmi - tylko wtedy poczujesz, że praca jako specjalista ds. sprzedaży jest dobra dla ciebie!

Jakie studia trzeba ukończyć?

Wymagania dotyczące wykształcenia na stanowiskach specjalisty ds. sprzedaży mogą się różnić w zależności od firmy. Większość organizacji wymaga co najmniej ukończenia studiów I stopnia, zwykle licencjata. Wielu rekruterów zwraca uwagę na kierunek, który się wybrało. Wystarczy spojrzeć na oferty pracy, w których przeważa adnotacja “mile widziani absolwenci studiów z Zarządzania lub Marketingu.

Doświadczenie zawodowe jest często preferowane w roli sprzedaży lub obsługi klienta. Pracodawcy wymagają nawet minimum 3-letniego doświadczenia w handlu. Stanowisko to wymaga również doskonałych umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych, a także umiejętności śledzenia i analizowania swoich danych sprzedażowych.

Jaką pracę może znaleźć specjalista ds. sprzedaży?

Nawet najlepszy produkt czy usługa nie sprzeda się sama! Dlatego coraz więcej biznesów poszukuje odpowiednich specjalistów ds. sprzedaży. Chętnie zatrudniani są przede wszystkim wykwalifikowani absolwenci. Rola specjalisty ds. sprzedaży otwiera furtkę do pracy jako m.in.:

  • Menedżer sprzedaży,
  • Kierownik sprzedaży,
  • Specjalista ds. współpracy handlowej,
  • Menedżer marki,
  • Client Partner,
  • Kierownik ds. kluczowych klientów,
  • Account Manager.
Zaobserwuj nas, aby być na bieżąco

facebook instagram youtube