Czytaj Bloga.
Lubisz kontakt z ludźmi? Sprawdź, w jakim kierunku warto się rozwijać!
Umiejętność komunikacji z innymi to kluczowa kompetencja dla niemal wszystkich zawodów na rynku. Jednak są tacy, którzy ten kontakt lubią, a inni… no cóż, nieco mniej. Jeśli zaliczasz się do pierwszej grupy, sprawdź, w jakich zawodach możesz się rozwijać, jeśli praca z ludźmi sprawia Ci przyjemność!
Praca w rekrutacji
Praca w rekrutacji to z całą pewnością opcja dla osób, które lubią rozmawiać z ludźmi, czują się dobrze i pewnie w kontaktach z innymi. Zawód ten wymaga wysokich umiejętności komunikacyjnych ze względu na fakt, iż rozmowy są przeprowadzane z różnymi kandydatami.
Dodatkowo specjalista ds. rekrutacji powinien umieć dostosować rozmowę do danej osoby, a także utrzymać kontrolę nad rozmową rekrutacyjną i stawiać trafne pytania.
Warto kształtować w sobie dodatkowo asertywność, która przyda się w sytuacji informowania potencjalnych kandydatów o negatywnej decyzji. Przydatna będzie także umiejętność argumentacji, słuchania i wyciągania wniosków. Dzięki temu rekruter może znaleźć idealnego kandydata na dane stanowisko.
Zarządzanie
Zarządzanie to bardzo szeroki obszar, jednak z założenia menedżer, bez względu na specyfikę swojej branży, powinien mieć rozwinięte umiejętności komunikacyjne, a także lubić pracę z ludźmi. W końcu jego rolą jest zarządzanie zespołem, a więc jest to kluczowa cecha.
Warto, aby menedżer ciągle doskonalił się w zakresie budowania efektywnych zespołów, a także właściwego przydzielania zadań i obszarów do realizacji. Ważna jest umiejętność dobierania osób do zespołu na zasadzie ich indywidualnych cech i zdolności tak, aby stworzyć zespół, który będzie się uzupełniał.
Menedżer często musi podejmować także trudne i przykre decyzje, np. informując o zwolnieniu.
Dlatego istotne jest, aby planując rozwój w tym kierunku, zadbać o naukę asertywności oraz wypracować w sobie dojrzałość emocjonalną i umiejętność adekwatnego reagowania na różne sytuacje. Niezbędne będzie również rozwijanie odporności na stres.
Obsługa klienta, doradztwo
Obsługa klienta to bardzo popularna ścieżka dla osób, które lubią pracę z ludźmi. Na tym stanowisku główne zadanie polega na prowadzeniu rozmów z klientami, doradzaniu lub wchodzeniu w rolę „opiekuna klienta”. Możliwości jest wiele!
- Możesz pracować jako przedstawiciel handlowy danej firmy, umawiając spotkania prezentacyjne i ofertowe z klientami.
- Jeśli preferujesz mniej dynamiczne środowisko pracy, możesz pracować w obsłudze klienta, odpowiadając mailowo i telefonicznie na zapytanie.
- Jako opiekun klienta dbasz o niego na każdym etapie jego współpracy z firmą, w której pracujesz, np. w agencji PR.
Praca w obszarze obsługi klienta wymaga dodatkowo umiejętności autoprezentacji, negocjacji, odporności na stres, a także radzenia sobie w trudnych i nieprzewidywalnych sytuacjach.
Project manager
To opcja dla osób, które oprócz kontaktu z ludźmi lubią także zarządzać i koordynować projekty. Na tym stanowisku liczą się umiejętności zarządzania i negocjacji, asertywność, odpowiedzialność oraz praca zespołowa.
Project manager może wyspecjalizować się w danej branży i czuwać nad projektami z konkretnego obszaru, np. marketingu czy IT.
Psychologia i coaching
Psychologia jako dziedzina daje ogromne możliwości rozwoju. Fundamentem tego zawodu jest praca z drugim człowiekiem.
W zależności od swoich zainteresowań i preferencji możesz współpracować np. z osobami w środowisku biznesowym jako trener biznesu lub w środowisku pomocowo-szpitalnym, np. jako psycholog kliniczny.
Możesz rozwijać się także w obszarze psychologii sądowej, sportu, transportu, interwencji kryzysowej i wielu innych. Jeśli interesuje Cię ten obszar, koniecznie sprawdź naszą ofertę studiów podyplomowych z psychologii.
Osoby lubiące kontakt z ludźmi dobrze odnajdą się również w roli coacha. W tym przypadku klienci zgłaszają się głównie z prośbą o wsparcie w zakresie odkrycia swojego potencjału, ścieżki zawodowej czy innych obszarów, które są skupione na rozwoju jednostki.
Organizacja eventów
Praca jako organizator eventów to obszar wprost stworzony dla osób lubiących kontakt z ludźmi. Organizacja wydarzeń to złożony proces, który wymaga doprecyzowania wielu szczegółów z różnymi ludźmi, m.in. zakresie wynajęcia sali, fotografa, dźwiękowców czy ustalenia cateringu.
Wiąże się to z koniecznością nawiązywania relacji i bardzo często negocjacji. Organizator eventów niemal cały czas otacza się ludźmi. Oprócz umiejętności komunikacji przyda się tutaj również umiejętność koordynacji, dobra organizacja czasu, zarządzanie i odporność na stres.
Pracownik PR
W tym zawodzie umiejętność komunikacji i budowania relacji jest absolutnie obowiązkowa. Oprócz tego dobry PR-owiec powinien posiadać umiejętność negocjacji i argumentacji. Na tym stanowisku doceniana jest także kreatywność, proaktywność, dobra organizacja czasu, a także samodzielność.
Praca dla osób, które lubią kontakt z ludźmi – podsumowanie
To tylko część z możliwości stojącymi przed osobami, które lubią kontakt z ludźmi. Jest to bardzo pożądana cecha, jednak warto pracować także nad tzw. świadomą komunikacją. Naturalna swoboda w kontaktach z innymi doceniana jest zarówno w relacji z pracownikami, jak i klientami. Dlatego warto szlifować swój wrodzony talent.
mgr Natalia Gut - kierownik działu Rekrutacji i Marketingu
Napisz do nas wiadomość