Czytaj Bloga.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – przekonaj się, czy to dla Ciebie
Wczesne wspomaganie rozwoju to obszar, który zajmuje się rozpoznawaniem i terapią dzieci zmagających się z zaburzeniami rozwoju widocznymi na wczesnym etapie dzieciństwa. Terapia WWR wymaga często zaangażowania kilku specjalistów, którzy indywidualnie dopasowują program terapii do trudności, z jakimi mierzy się dziecko.
Na czym dokładnie polega wczesne wspomaganie rozwoju dziecka? Jak wygląda taka praca? Czy warto się tym zajmować? Odpowiadamy!
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – co to za dziedzina?
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to interdyscyplinarna dziedzina, której bazą jest przede wszystkim psychologia rozwoju dziecka, gdyż przedmiotem zainteresowań jest rozwój psychofizyczny maluchów. Oprócz tego łączy ona w sobie m.in. elementy logopedii.
Na czym polega wczesne wspomaganie rozwoju dziecka?
Wczesne wspomaganie rozwoju to rodzaj programu terapeutycznego, którego celem jest złagodzenie zauważalnych opóźnień lub odstępstw w zakresie rozwoju dziecka.
Do najczęstszych zaburzeń i dolegliwości, które podlegają terapii WWR, należą:
- autyzm,
- ADHD,
- niepełnosprawność intelektualna lub/i ruchowa,
- zaburzenia w zakresie narządu wzroku, mowy lub słuchu,
- dysfunkcje związane z niewłaściwym lub zaburzonym rozumowaniem komunikatów (np. dziecko nie rozumie słów, które są do niego wypowiadane).
Terapii WWR mogą podlegać także zaburzenia o niższej intensywności, choć z założenia jest to program terapeutyczny ukierunkowany na dzieci zmagające się z wyższym stopniem dysfunkcji, co może być kwalifikowane jako niepełnosprawność.
Jak wygląda terapia WWR?
Terapia wspierająca wczesny rozwój dziecka to złożony proces. Zwykle oprócz psychologa jest w to zaangażowany także pedagog oraz pediatra.
W razie konieczności, np. przy zaburzeniach mowy, w zespole terapeutycznym znajduje się także logopeda. Taki zespół jest niezbędny nie tylko do tego, aby przygotować najlepszy plan wsparcia dla rozwoju dziecka, ale również po to, aby monitorować postępy.
- W niektórych przypadkach konieczne może być także zaangażowanie fizjoterapeuty. Celem terapii jest złagodzenie lub całkowite wyeliminowanie trudności, które towarzyszą dziecku w różnych obszarach jego funkcjonowania.
- Warto pamiętać również o tym, iż oprócz pracy z dzieckiem istotnym elementem całego procesu jest współpraca z rodzicami. Wymagają oni wsparcia m.in. w zakresie akceptacji tej sytuacji.
- Oprócz tego rodzice powinni zostać poinformowani przez specjalistów w zakresie tego, jak opiekować się dzieckiem poza terapią, aby wspomagać jego rozwój. Rolą zespołu specjalistycznego jest opracowanie ćwiczeń, które rodzice mogą wspólnie z dzieckiem wykonywać także w domu.
Kluczowym aspektem w terapii WWR jest to, aby rozpocząć ją jak najwcześniej. Im młodsze dziecko, tym bardziej rosną szanse na korektę dysfunkcji. Wynika to m.in. z większej plastyczności mózgu oraz dużej podatności na czynniki zewnętrzne. Oprócz tego wraz z wiekiem zaburzenia się nasilają, co również przekłada się na skuteczność terapii.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – kto może się tym zajmować?
Aby prowadzić terapię w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, należy przede wszystkim posiadać odpowiednie kwalifikacje.
Wymogiem jest ukończenie studiów magisterskich na takich kierunkach, jak psychologia lub pedagogika.
Istotnym jest uzupełnienie edukacji o specjalność wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, np. na studiach podyplomowych.
Praca w zespole wspomagania wczesnego rozwoju dziecka przeznaczona jest także dla osób, które ukończyły studia fizjoterapeutyczne lub z zakresu rehabilitacji ruchowej i posiadają dodatkowo tzw. przygotowanie pedagogiczne. Pozostałe osoby wchodzące w skład zespołu to logopeda oraz pediatra.
Praca w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka – jakie cechy trzeba posiadać?
Osoba podejmująca się pracy w zespole wspomagania wczesnego rozwoju dziecka jako psycholog lub pedagog powinna przede wszystkim charakteryzować się dużą empatią, wyrozumiałością i cierpliwością. Są to cechy kluczowe nie tylko w trakcie prowadzenia terapii z dziećmi, ale również w rozmowach z ich rodzicami.
Taki specjalista musi posiadać w sobie chęć i umiejętność motywacji dziecka, a także uważnej obserwacji i wyciągania wniosków. To element kluczowy do tego, aby na bieżąco sprawdzać, czy dobrany program terapii przynosi oczekiwane rezultaty.
Pracując w zespole wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, trzeba również dbać o aktualizację swojej wiedzy oraz współpracować ze specjalistami, a co za tym idzie – dobrze czuć się w pracy zespołowej i dbać o asertywność.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – czy warto studiować ten kierunek?
Wiedza i umiejętności w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka to bardzo cenne kompetencje na rynku pracy.
Coraz częściej rodzice świadomie decydują się na wsparcie dzieci w zakresie ich rozwoju i starają się reagować wcześnie na pojawiające się dysfunkcje. Specjaliści, którzy efektywnie prowadzą terapię wczesnego wspomagania rozwoju, z pewnością znajdą zatrudnienie i osiągną satysfakcję z wykonywanej pracy.
mgr Natalia Gut - kierownik działu Rekrutacji i Marketingu
Napisz do nas wiadomość