Czytaj Bloga.
Dropshipping – czy nadal warto się nim zajmować?
Dropshipping od kilku lat cieszy się popularnością w obszarze e-commerce. Nic dziwnego – w końcu model ten umożliwia rozpoczęcie biznesu bez dużych nakładów finansowych na start i pozwala zaoszczędzić mnóstwo kosztów związanych ze sprzedażą produktów fizycznych.
Czym dokładnie jest dropshipping i czy ten biznes nadal się opłaca? Sprawdź!
Dropshipping – co to jest?
Dropshipping to model biznesowy, w którym przedsiębiorca nie posiada własnego zatowarowania. Produkty sprzedawane są w imieniu danego sklepu, ale ich magazynowaniem i obsługą wysyłki zajmują się poszczególne hurtownie, z którymi przedsiębiorca zawarł umowę. Taki model biznesowy zdecydowanie ułatwia wejście na rynek, gdyż na sam początek wystarczy sklep internetowy oraz hurtownia.
Jak to wygląda w praktyce? Otóż tak, jak na każdym rynku. Konkurencja jest duża, konsumenci mają spory wybór, a jakość i wartość dodana (np. emocje związane z zakupem danego produktu) zaczynają mieć coraz większe znaczenie w całym procesie zakupowym. To wiąże się z koniecznością przygotowania dobrej strategii.
Na start pojawiają się również opłaty związane z prowadzeniem sklepu oraz przygotowaniem jego regulaminu. Odchodzą za to m.in. koszty związane z koniecznością wynajęcia przestrzeni magazynowej i obsługi wysyłki. W modelu dropshippingowym, tak jak w każdym biznesie, gdzie towar zdobywa się od hurtowni, podstawą zysków firmy jest marża.
Czy dropshipping jest legalny?
Tak, dropshipping to legalny model biznesowy. Warto jednak pamiętać o tym, że nie jest to jedyna ważna kwestia prawna w przypadku tego biznesu. Jedną z podstaw jest przygotowanie regulaminu sklepu oraz polityki RODO. Dokumenty te można przygotować samodzielnie, jednak zdecydowanie bardziej bezpiecznym ruchem jest skorzystanie z pomocy prawnika. Daje to gwarancję, że zarówno regulamin, jak i RODO są przygotowane zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem.
Dropshipping – czy muszę zakładać firmę?
Biznes w modelu dropshippingowym można prowadzić bez zakładania firmy, w ramach nierejestrowanej działalności gospodarczej. Warunkiem jest przestrzeganie wszelkich zasad obowiązujących dla takiej formy działalności. Najważniejszą i decydującą jest limit przychodów, który nie może przekraczać połowy wartości najniższej krajowej brutto.
W roku 2023 kwota maksymalna dla działalności nierejestrowanej została zwiększona do 75% wartości najniższej krajowej. Prowadząc więc biznes w tej formie, warto co jakiś czas sprawdzać aktualną wysokość tej pensji i upewnić się, że przychody firmy jej nie przekraczają. W przeciwnym razie konieczne będzie zarejestrowanie działalności w CEIDG.
Dropshipping – jak odnieść sukces?
Nie ma jednej złotej rady na sukces w biznesie. Szczególnie w czasach, gdy konkurencja nieustannie rośnie i podnosi jakość świadczonych usług oraz dostarczanych produktów. Można jednak zadbać o to, aby mimo dużej konkurencji zdobyć zaufanie klienta i zyskać jego sympatię zakupową. Od czego zacząć?
- Przede wszystkim zrób dokładną analizę potrzeb i wybierz produkt (lub ich grupę), na które jest duże i pewne zainteresowanie. Być może Twój pierwszy wybór będzie chybiony, ale w dropshippingu musisz sprawdzać, testować i analizować, co sprzedaje się dobrze, a z czego warto zrezygnować. Możesz postawić wyłącznie na sprzedaż sezonowych artykułów.
- Po drugie – marketing i dobrze zaopiekowane aspekty techniczne, takie jak szybko ładująca się strona o przyjemnym designie czy łatwy proces przejścia przez bramki zakupowe. Tym, co pozwoli Ci się wyróżnić i dotrzeć do Twoich klientów, będzie trafiony marketing oraz znajomość zasad zarządzania e-commercem, dzięki czemu zrozumiesz zasady rządzące biznesem online, które dopasujesz do swojego modelu dropshippingowego.
Chcąc odnieść sukces w tym modelu biznesowym, musisz pamiętać również o cierpliwości, wytrwałości, elastyczności i umiejętności słuchania klientów oraz dopasowania oferty do ich potrzeb.
Dropshipping – czy warto?
Skoro każdy może prowadzić biznes w oparciu o dropshipping, to czy w ogóle warto rozwijać działalność w tej formie? Zdecydowanie tak! Wiele osób podejmuje działania z przypadku, szybko się poddaje lub nie angażuje się wystarczająco w rozwój biznesu. Jeśli znajdziesz dobry produkt i pomysł na to, jak wyróżnić się z nim na rynku, to z pewnością zauważysz u siebie zyski.
Zanim rozpoczniesz biznes, zadbaj o swoją edukację na kursach lub studiach podyplomowych, np. z zarządzania w e-commerce i dropshippingu. Zdobędziesz wiedzę od praktyków, a to nieoceniona wartość na początku ścieżki przedsiębiorcy.
Poznasz tajniki planowania skutecznych strategii marketingowych i sprzedażowych, a także zrozumiesz zasady budowania wizerunki i rozpoznawalności marki oraz analizowania efektów swoich działań.
To umiejętności, które pozwolą Ci rozwijać biznes i dodadzą pewności na samym początku Twoich działań. Kierunek ten przygotowuje również do pracy w strukturach e-commerce, jeśli jeszcze nie chcesz rozpoczynać działań na własny rachunek.
mgr Natalia Gut - kierownik działu Rekrutacji i Marketingu
Napisz do nas wiadomość