Czytaj Bloga.
Edukacja włączająca – ścieżka rozwoju dla absolwentów pedagogiki. Co warto wiedzieć?
Głównym założeniem edukacji włączającej jest zapewnienie przez szkołę takich warunków edukacyjnych, aby każdy z uczniów czuł możliwość rozwoju swojego indywidualnego potencjału. Edukacja włączająca ma przygotować wszystkich uczniów do radzenia sobie z przyszłymi wyzwaniami, bez względu na ich stan zdrowia.
Na czym polega edukacja włączająca? Jak wygląda praca nauczyciela w tej specjalności? Co warto wiedzieć o edukacji włączającej? Sprawdź!
Czym jest edukacja włączająca?
Edukacja włączająca to cały system kształcenia, który jest nastawiony na zapewnienie takich samych warunków do nauki i rozwoju dla każdego ucznia.
Kluczem jest dopasowanie m.in. możliwości szkoły i kompetencji nauczycieli do tego, aby potrafili budować odpowiednie warunki edukacyjne zarówno dla zdrowych dzieci, jak i zmagających się z różnymi dysfunkcjami zdrowotnymi, niepełnosprawnościami czy zaburzeniami, np. zespołem Aspergera czy autyzmem.
Jaka jest różnica pomiędzy edukacją włączającą a edukacją integracyjną?
Edukacja włączająca z pozoru może wydawać się tym samym co edukacja integracyjna. Jednak są to dwa różne podejścia do edukacji.
Przede wszystkim w edukacji integracyjnej dzieci z niepełnosprawnością czy innymi dysfunkcjami „dostosowują” się do warunków, przygotowanych i opracowanych dla zdrowych dzieci.
Z kolei w przypadku edukacji włączającej to szkoła i nauczyciele dbają o to, aby stworzyć takie warunki, w których zarówno dzieci zdrowe, jak i z różnymi dysfunkcjami mogą wspólnie egzystować, bez konieczności dostosowywania się pod określone standardy. Szkoła tworzy warunki przyjazne każdemu uczniowi, stawia na rozwiązania inkluzywne.
Istotnym elementem jest również infrastruktura w szkołach opartych na systemie edukacji włączającej – to placówka i sposób jej funkcjonowania pod kątem infrastruktury dostosowuje się do różnych potrzeb uczniów, a nie na odwrót.
Jakie korzyści daje edukacja włączająca?
Edukacja włączająca to przede wszystkim możliwość stworzenia przyjaznego środowiska do rozwoju edukacyjnego i społecznego dla każdego dziecka.
Taki rodzaj podejścia uczy wzajemnego szacunku, otwartości, empatii, patrzenia nie tylko na potrzeby własne, ale również innych.
- Nauczyciele posiadający wiedzę z zakresu edukacji włączającej potrafią przygotować plan zajęć i sposób ich prowadzenia w taki sposób, aby budować w dzieciach poczucie własnej wartości i sprawczości.
Takie podejście pozwala więc nie tylko na samo zdobywanie wiedzy, ale umożliwia również właściwy rozwój emocjonalno-społeczny.
- Oprócz tego, według modelu edukacji włączającej, dzieci angażują się we współpracę grupową z innymi uczniami, o różnych potrzebach i poglądach. Uczą się poczucia kontroli nad własnym losem, między innym dzięki możliwości wpływu na przebieg zajęć, np. wybór metody oceny wiedzy.
Jakie kompetencje powinien posiadać nauczyciel edukacji włączającej?
W edukacji włączającej ważnym aspektem jest tworzenie warunków odpowiednich do indywidualnego rozwoju każdego ucznia. Dlatego nauczyciel edukacji włączającej musi charakteryzować się empatią, otwartością i spostrzegawczością.
Oprócz tego nauczyciel pełni rolę pewnego mentora, który odpowiada za stworzenie odpowiedniej atmosfery i warunków w klasie. Powinien być osobą zaangażowaną i otwartą na rozwiązywanie pojawiających się problemów czy wyzwań.
Innym istotnym elementem edukacji włączającej jest elastyczność i otwartość na różnorodność stosowanych metod czy podejść.
Nauczyciel powinien dynamicznie podążać za swoimi uczniami i dostosowywać pod to sposoby nauczania.
Edukacja włączająca zakłada większą dowolność w tym zakresie – liczy się przede wszystkim efekt końcowy, dlatego nauczyciel może samodzielnie dostosowywać metody do potrzeb i preferencji klasy.
Gdzie zdobywać praktyczną wiedzę z zakresu edukacji włączającej?
Edukacja włączająca to ciekawy kierunek rozwoju dla absolwentów pedagogiki. To z pewnością specjalność dla osób, które lubią mieć wpływ na swoją pracę, są otwarte na zmiany i proaktywne.
Podstawą jest ukończenie studiów pedagogicznych, które umożliwiają pracę w placówkach edukacyjnych. Aby poszerzyć swoją wiedzę z tego zakresu, możesz skorzystać m.in. ze studiów podyplomowych na kierunku edukacja włączająca.
W trakcie studiów zdobędziesz praktyczną wiedzę od specjalistów pracujących na co dzień w branży. Na WSB-NLU program studiów ułożony jest tak, aby wyposażyć Cię w kompetencje niezbędne do pracy, dzięki czemu po zakończeniu procesu kształcenia możesz od razu szukać zatrudnienia w oparciu o nowo zdobyte kwalifikacje.
Program kształcenia jest również na bieżąco aktualizowany, aby zawsze dostarczyć Ci najnowszej wiedzy. Oprócz tego został przygotowany i dostosowany w oparciu o Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 25 lipca 2019 r. dotyczącym standardów kształcenia przygotowujących do zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 890, z późniejszymi zmianami).
W trakcie studiów poznasz m.in. standardy pracy nauczyciela edukacji włączającej, a także sposoby i metody pracy zgodne z tym nurtem. Edukacja włączająca to przyszłość szkolnictwa – z nastawieniem na indywidualny rozwój ucznia i inkluzywność.
Jeśli chcesz mieć wpływ na swoją pracę, dynamicznie kreować metody i sposoby edukacji dzieci, a także tworzyć warunki do ich rozwoju w trakcie zajęć, to edukacja włączająca jest idealną ścieżką rozwoju dla Ciebie!
mgr Natalia Gut - kierownik działu Rekrutacji i Marketingu
Napisz do nas wiadomość