Czytaj Bloga.
Grafik – w jakich obszarach może się specjalizować?
Grafik to kierunek chętnie wybierany przez kreatywne dusze z zamiłowaniem do kreacji. Jest to obszerna dziedzina, w której każdy znajdzie coś dla siebie.
Grafikiem może być zarówno osoba wykonująca koncepcje wizualne opakowań produktów, tworząca posty na social media czy przygotowująca grafiki do reklam. Znajdzie się również miejsce dla pasjonatów grafiki trójwymiarowej czy tych, którzy wolą klasyczny rysunek. Jakie są możliwości dla grafika? Sprawdźmy!
Czym zajmuje się grafik i gdzie może pracować?
Grafik zajmuje się realizacją danej koncepcji wizualnej. W zależności od zawodu oraz przyjętej etyki pracy może również odpowiadać za proces projektowania. Grafika to pojęcie bardzo ogólne ze względu na ogrom dziedzin, jakie się na nią składają. Graficy mogą współpracować z agencjami, wydawnictwami, producentami.
Mogą zajmować się tworzeniem kampanii reklamowych, wykonywaniem projektów opakowań, tworzeniem ulotek, przygotowywaniem grafik i ilustracji do książek czy dbaniem o identyfikację wizualną firmy. Specjalista ten może również zajmować się tworzeniem grafiki produktowej w wersji 2D lub 3D.
Jakie są rodzaje grafiki? Perspektywy zawodowe
Perspektywy zawodowe dla grafika są ogromne. W tej branży warto wyspecjalizować się w danym obszarze i dostarczać jak najwyższą jakość swoich usług. Oto, co mamy do wyboru.
Grafika wektorowa i rastrowa
Grafika wektorowa i rastrowa różnią się między sobą pewnymi parametrami, wpływającymi później na proces obróbki danego zdjęcia. Jest to podstawowa grafika “statyczna”, którą wszyscy dobrze znamy. Takie grafiki trafiają m.in. na strony sklepów internetowych, do postów na social media czy inne nośniki online.
Grafika 2D i 3D
Grafika dwuwymiarowa i trójwymiarowa często wykorzystywana jest do prezentacji produktów. Szczególną popularnością cieszy się w ostatnich latach grafika 3D oraz umiejętność wykonywania krótkich animacji prezentujących produkt. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą w bardziej realistyczny sposób zaprezentować swoje produkty. Stąd też zapotrzebowanie na osoby z umiejętnością tworzenia takich grafik i animacji.
Ilustracje i rysunek
Ilustracja i rysunek to obszar dla osób, które chciałyby swoją drogę zawodową związać z pracą dla wydawnictw. Ilustrator tworzy m.in. grafiki do książek, czasopism, komiksów czy bajek dla dzieci.
UX Design
UX Design to tworzenie przyjaznych interfejsów dla użytkowników. W praktyce sprowadza się to do przyjemnego i intuicyjnego wyglądu strony bądź aplikacji mobilnej. UX Designer projektuje stronę tak, aby była nowoczesna, intuicyjna i jednocześnie wyrażała główną myśl i wartości marki.
Strona, jako wizytówka, już do samego początku ma w pewien sposób oddziaływać na użytkownika. W związku z tym UX Designer, oprócz umiejętności graficznych, musi znać psychologię człowieka oraz jego sposób funkcjonowania w sieci. Dzięki temu może zaprojektować strony, na których użytkownicy chętnie spędzają czas i w ostateczności z przyjemnością dokonują konwersji, czyli np. zakupu.
Identyfikacja wizualna
Identyfikacja wizualna zazwyczaj wymaga od grafika dodatkowej wiedzy marketingowej i brandingowej, gdyż jest to ogólna koncepcja wizualnej prezentacji marki. Do identyfikacji zalicza się m.in. kolory marki, fonty, logo, wybrane szablony, stronę, charakterystyczne elementy graficzne. Dlatego tworząc taką identyfikację, trzeba wziąć pod uwagę misję i wartości firmy oraz to, co chce sobą wyrażać i w jaki sposób.
Na tej podstawie dobiera się odpowiednie kolory, logo oraz tworzy się elementy graficznej komunikacji, np. w social mediach lub na stronie internetowej. Obszar identyfikacji wizualnej to idealne rozwiązanie dla osób, które chcą pracować przy brandingu lub rebrandingu marek, czyli wpływać na proces kształtowania się identyfikacji.
Animacje
Animacje, czyli inaczej grafika ruchoma, dają możliwość pracy przy bardzo zróżnicowanych projektach. Ponownie może być to marketing, kreacje reklamowe, ale również komunikacja prowadzona na social mediach. Animacje wykorzystywane są również np. w bajkach.
Warto zaznaczyć, że temat samej animacji jest dość szeroki i może obejmować proste “wideo” graficzne, wykorzystywane do zaprezentowania produktu, lub złożone animacje, z których powstaje dłuższa produkcja, np. bajka. Rodzajem animacji są również gify.
Jak zostać grafikiem?
Aby zostać grafikiem, należy przede wszystkim postawić na praktykę. To te umiejętności liczą się najbardziej, a więc należy jak najwięcej tworzyć. W zawodzie tym niezbędna jest umiejętność myślenia koncepcyjnego i przekładania pewnych wytycznych na kreację graficzną, a także znajomość programów.
W związku z tym warto na samym początku postawić na edukację, np. na studiach podyplomowych z grafiki komputerowej, aby podszlifować swoje umiejętności i móc dalej pracować nad własnym warsztatem.
Studia to dobry pomysł na start, gdyż edukacja odbywa się pod okiem praktyków, w bezpiecznych warunkach – gra toczy się o uzyskanie zaliczenia, a nie o zadowolenie klienta. Więc jest to dobry pomysł, aby testować swoje umiejętności i skonsultować je z doświadczonym specjalistą. Oprócz tego wiedzę warto wzbogacić na dodatkowych kursach i od samego początku budować własne portfolio.
mgr Natalia Gut - kierownik działu Rekrutacji i Marketingu
Napisz do nas wiadomość