Zapraszamy do składania aplikacji na semestr zimowy 2024/2025.

Bądź na bieżąco.
Czytaj Bloga.

Zawód grafika komputerowego w czasach AI – czy to się opłaca?

Zawód grafika komputerowego w czasach AI

Od pewnego czasu rynek zalała fala rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję. Dostępne narzędzia dają wiele możliwości: przygotowania biznesplanu, stworzenia artykułu, persony, kreacji kampanii reklamowej, a nawet… przygotowania grafiki. W ciągu roku narzędzia udoskonaliły swoje możliwości, dzięki czemu za ich pomocą można niekiedy stworzyć imponujące ilustracje.

Czy w takiej sytuacji pozycja grafików na rynku pracy jest zagrożona? Czy AI jest w stanie zastąpić te kompetencje rynkowe? I czy w takiej sytuacji zawód grafika komputerowego nadal się opłaca? Odpowiadamy!

Grafik komputerowy – cechy charakterystyczne zawodu

Grafika to obszerna dziedzina, w której można wyróżnić m.in.:

  • twórców grafiki 3D,
  • twórców animacji,
  • ilustratorów,
  • grafików komputerowych.

Oprócz tego niektóre zawody również wymagają pewnych kompetencji graficznych, np. specjalista ds. social mediów lub budowania identyfikacji wizualnej marki.

Drobne umiejętności graficzne na takich stanowiskach znacznie bardziej ułatwiają pełnienie codziennych obowiązków, choć oczywiście większość takich specjalistów współpracuje z grafikami.

Czym zatem dokładnie zajmuje się grafik komputerowy?

To najszerszy zakres kompetencji, spośród którego wielu grafików wybiera konkretną specjalność, np. grafikę 3D. Zadaniem takiego specjalisty jest manipulacja treściami wizualnymi, dostępnymi cyfrowo.

Grafik komputerowy tworzy od podstaw, na bazie dostarczonego briefu, swojej wiedzy i kreatywności. Może również zajmować się przeróbką gotowej treści, jeśli pojawia się takie zlecenie.

Cechy kluczowe w pracy grafika komputerowego

W pracy grafika komputerowego ogromną rolę, oprócz umiejętności twardych i znajomości poszczególnych programów, odgrywa kreatywność oraz umiejętność łączenia pewnych wniosków, skojarzeń i informacji z briefu tak, aby stworzyć coś unikalnego, nietuzinkowego i odpowiadającego na preferencje klienta.

Jest to szczególnie ważne w przypadku grafików pracujących z klientami nad rozwojem ich marki, tworzących materiały będące elementem identyfikacji wizualnej brandu.

Tworzenie unikalnych kreacji jest szczególnie istotne również w przypadku kampanii reklamowych. Tu najlepiej radzą sobie specjaliści, którzy posiadają również wiedzę z zakresu marketingu i reklamy i potrafią ją wykorzystać w odpowiedni sposób.

Oprócz tego duże znaczenie ma poczucie estetyki, otwartości na potrzeby klienta i umiejętności wspólnej komunikacji.

Grafik komputerowy kontra AI – kto ma większe szanse?

W obliczu wszystkich zadań i kompetencji, jakie musi posiadać grafik, rodzi się pytanie, czy AI rzeczywiście zastąpi grafików komputerowych? Zdecydowanie nie!

Owszem, na rynku widać coraz lepszą jakość, dostarczaną przez programy oparte na sztucznej inteligencji, i wielu grafików może korzystać z jej wsparcia, jednak nadal nie jest możliwe, aby uzyskać unikalną i wysoce jakościową grafikę wygenerowaną wyłącznie przez AI.

Taka grafika wymaga ingerencji człowieka, naniesienia przez niego poprawek, zmian, aby uzyskać finalny i satysfakcjonujący efekt.

Co więcej, AI pracuje na pewnych schematach, które dotyczą każdego programu, na jaki możemy trafić. W końcu założeniem tej technologii jest praca na zgromadzonych danych. A więc AI nie jest w stanie stworzyć unikalnych i wyjątkowych grafik, gdyż bazuje na elemencie odtwórczym.

Kolejnym argumentem jest fakt, że samo narzędzie pozbawione jest bardzo ważnego czynnika, typowego dla pracy grafika, a więc – kreatywności.

Narzędzia pracują na wprowadzonych przez człowieka promptach, czyli poleceniach, i w oparciu o to oraz o zgromadzone dane przygotowują pewien rodzaj grafiki. A więc już w momencie rozpoczęcia prac koncepcja musi zostać obmyślona przez człowieka.

Warto zauważyć, że oprócz tych wszystkich czynników grafiki wygenerowane przez AI wymagają sporego dopracowania pod kątem szczegółów. Możemy zauważyć np. nieco rozmyte krawędzie, lekkie zniekształcenia na grafikach czy trochę bajkowy efekt.

Czy AI ma szansę wygryźć grafików z rynku?

Odpowiedź brzmi: nie. Jednak warto wziąć pod uwagę fakt, że korzystanie z dostępnych narzędzi jest tańszą opcją, więc wiele mniejszych firm może ochoczo korzystać z rozwiązań AI.

Będąc grafikiem, nie można również lekceważyć pojawiających się narzędzi – kluczem jest i będzie symbioza pomiędzy człowiekiem-specjalistą a narzędziami, dostępnymi w jego branży i opartymi na sztucznej inteligencji.

Jakie cechy powinien mieć współczesny grafik, aby cieszyć się pewną pozycją rynkową?

Oprócz klasycznych kompetencji musi dodatkowo:

  • mieć chęć do testowania narzędzi AI, pojawiających się w branży,
  • korzystać z dostępnych narzędzi, które pomogą mu optymalizować czas pracy,
  • dążyć do rozwoju swoich kompetencji cyfrowych.

Czy praca grafika nadal się opłaca?

Jak najbardziej! To wyobraźnia i kreatywność są największą siłą pracy grafika, dlatego zawód ten będzie zawsze mocno pożądany na rynku. W obecnej sytuacji należy jednak nauczyć się pewnego życia w symbiozie z dostępnymi rozwiązaniami AI.

Aplikuj do UWE

Aplikuj do UWE

Rekrutacja na semestr zimowy 2024/2025r. otwarta od 15 kwietnia!

mgr Natalia Gut - kierownik działu Rekrutacji i Marketingu
(18) 44 99 190

mgr Natalia Gut - kierownik działu Rekrutacji i Marketingu

rekrutacja@uwe.edu.pl

Napisz do nas wiadomość

Preferencje plików cookie
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies klikając przycisk Ustawienia. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.
Preferencje plików cookie
Wykorzystanie plików cookie

Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.

Więcej informacji

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie prosimy o kontakt.