Czytaj Bloga.
Coaching a mentoring – jakie są różnice?
Coaching a mentoring to zjawiska, które z pozoru mogą wydawać się bardzo podobne lub wręcz uznawane za synonim! Nic bardziej mylnego – pomiędzy coachingiem a mentoringiem istnieją dość znaczące różnice. Na czym one polegają? Kiedy klient powinien pracować z coachem, a kiedy z mentorem? Poznaj obie formy współpracy i zobacz, na czym polegają!
Czym jest coaching?
Coaching to proces przeprowadzany pod czujnym okiem coacha. Osoby, która posiada odpowiednie kompetencje zawodowe.
Zwykle, aby pełnić ten zawód, należy ukończyć odpowiednie kursy i szkolenia. Ze względu na konkurencyjność tego rynku warto również rozważyć studia z coachingu, które dają solidne podłoże do rozwoju zawodowego w tym obszarze.
- Proces coachingowy polega na wspólnej pracy coacha oraz klienta, który zwykle zgłasza się do tego specjalisty w celu rozwiązania konkretnego problemu, a raczej – osiągnięcia wyznaczonego celu. Bowiem współpraca z coachem opiera się na wydobyciu z klienta jego potencjału i wsparciu go w znalezieniu najlepszej odpowiedzi na jego problemy.
- Coach wychodzi z założenia, że klient posiada w sobie wszelkie zasoby, dzięki którym może rozwiązać dane wyzwania lub osiągnąć swój cel.
- Coach pomaga uporządkować pewne procesy oraz podbudować część mentalną klienta, dzięki której ten wierzy, że osiągnie swoje cele, i układa konkretny plan działania w tym kierunku.
Wsparcia coacha to pomoc w spojrzeniu na własne wzywanie z innej perspektywy i wzmocnienie wiary we własne możliwości. Co istotne, coach nie jest osobą, która pracuje z traumami oraz zaburzeniami nastroju. W takiej sytuacji najpierw należy przejść przez proces terapeutyczny. Coach współpracuje z jednostkami, które czują się ze sobą dobrze i potrzebują wydobyć swój potencjał.
Czym jest mentoring?
Wiedząc już, na czym polega coaching i jakie są jego główne założenia, warto teraz pochylić się chwilę nad mentoringiem. Czym jest ta forma współpracy?
Mentor to osoba, która zna daną branżę i ma w niej doświadczenie oraz potwierdzone sukcesy.
To osoba, która wspomaga rozwój zawodowy poprzez dzielenie się swoją wiedzą i służenie pomocą, pomagając w rozwiązywaniu pojawiających się problemów branżowych.
Proces ten wygląda zupełnie inaczej i ma odmienną formę. Głównym podłożem współpracy nie jest wydobywanie potencjału z klienta i szukanie przez niego rozwiązań lub układanie konkretnych planów.
Podłożem jest przekazywanie wiedzy i praktycznych umiejętności, dawanie feedbacku i wsparcia w wyzwaniach, wynikającego ze zdobytych doświadczeń.
Coaching a mentoring – różnice
Jakie są zatem różnice między coachingiem a mentoringiem?
- Przede wszystkim: cel. W coachingu celem jest wydobycie potencjału klienta, wzmocnienie jego przekonania o własnych możliwościach oraz samodzielnie poszukiwanie rozwiązań i układanie planu działania. Klient jest samodzielny w tym procesie, coach służy jedynie wsparciem mentalnym.
W przypadku mentoringu, sytuacja wygląda inaczej – mentor może udzielać konkretnych wskazówek i pokazywać odpowiednie kroki, które warto wdrożyć w przypadku danego zjawiska czy wydarzenia.
Celem tej współpracy nie jest wzmacnianie potencjału, a przekazywanie praktycznej wiedzy i udzielanie informacji zwrotnej po to, aby klient mógł doskonalić swoje kompetencje zawodowe. -
Kolejną różnicę można zauważyć w formie relacji. Relacja między klientem a coachem ma charakter formalny. Z kolei relacja z mentorem ma bardziej charakter koleżeński, mentor jest też osobą bardziej dostępną dla swojego mentee.
- Trzecia różnica to czas. Mentoring jest procesem znacznie dłuższym, to jak nauka u boku bardziej doświadczonej osoby z branży. Potrzeba czasu, aby nauczyć się pewnych kompetencji, zweryfikować je w rzeczywistości i udoskonalać.
Z kolei coaching jest procesem skoncentrowanym na konkretnych problemach lub wyzwaniach. W związku z tym trwa znacznie krócej, w zależności od potrzeb oraz złożoności wyzwań, z którymi mierzy się klient. Proces coachingowy może trwać np. 1-3 miesiące.
Coach jest również osobą, która przekazuje klientowi techniki i sposoby pracy ze sobą oraz radzenia sobie w różnych sytuacjach, np. pod presją czasu czy w kwestii zarządzania sobą, czasem bądź zespołem.
Mentor musi być osobą, która doskonale zna daną branżę, ma w niej odpowiednio długie doświadczenie i sukcesy, którymi może się podzielić. Coach nie musi znać branży swojego klienta.
Kiedy wybrać coaching, a kiedy mentoring?
Coaching to idealna forma wsparcia i współpracy dla osób, które pragną ogólnie popracować nad swoim potencjałem lub potrzebują wsparcia w uporządkowaniu swoich działań w osiągnięciu konkretnego celu lub realizacji danego projektu.
Mentor to osoba, która wspiera w rozwoju zawodowym w danej branży. Dobrym pomysłem jest również połączenie roli mentora z umiejętnościami coachingowymi, co pozwala wznieść relację mentorską na zupełnie inny poziom.
Czy zawód coacha się opłaca?
Coach to osoba, która towarzyszy klientowi podczas zmian zawodowych lub pomaga uporać się z bieżącymi wyzwaniami.
Zapotrzebowanie na usługi coachów jest wysokie, gdyż takie procesy pomagają uporządkować pewne kwestie. Jest to szczególnie ważne w społeczeństwie nastawionym na rozwój kompetencji zawodowych i samodoskonalenie. Dlatego nie brakuje zapotrzebowania na usługi coachów, którzy pomagają spojrzeć na problem z innej perspektywy i odnaleźć w sobie możliwości do uporania się z danym wzywaniem.
mgr Natalia Gut - kierownik działu Rekrutacji i Marketingu
Napisz do nas wiadomość