

Czytaj Bloga.
HoReCa – jak wygląda praca w tej branży i czy warto? Zarządzanie sektorem

HoReCa to dla wielu tajemniczo brzmiący skrót… a jednak! Każdy z nas miał do czynienia z tym sektorem. HoReCa zrzesza kilka branż, przede wszystkim: hotelarską i gastronomiczną oraz wszelkie usługi z nią powiązane (np. produkcja fartuchów kuchennych). Co zatem dokładnie wchodzi w skład tego sektora i na czym polega zarządzenie w branży HoReCa? Przeczytaj i zobacz, czy to dobry kierunek dla Ciebie!
HoReCa – co to jest? Charakterystyka sektora
Sektor HoReCa składa się z kilku branż. Są to:
- hotele, pensjonaty i inne obiekty noclegowe;
- kawiarnie;
- wszelkie punkty gastronomiczne, m.in. restauracje, food trucki itd.;
- firmy świadczące usługi lub produkcję wyłącznie dla sektora HoReCa, np. produkcja chemii hotelowej, fartuchów kuchennych oraz innych tekstyliów oraz sprzętów używanych wyłącznie w tych branżach.
W skład sektora HoReCa wchodzą również wszelkie magazyny, punkty logistyczne czy cateringi. Oficjalnie o sektorze hotelarsko-gastronomicznym mówi się od 1949 roku, kiedy założono Międzynarodowy Związek Krajowych Organizacji Hotelarskich, Restauracyjnych i Kawiarnianych.
Zarządzanie w sektorze HoReCa – co trzeba wiedzieć? Jak wygląda praca?
Zarządzanie sektorem HoReCa to ciekawa ścieżka zawodowa, w której najlepiej sprawdzą się osoby o holistycznym i strategicznym podejściu. Na każdą z tych branż należy patrzeć szeroko, przez pryzmat zmieniających się potrzeb klientów oraz rosnącej i próbującej wyróżnić się konkurencji.
To wszystko należy przepuścić przez indywidualne filtry i możliwości danego lokalu oraz osadzić realnie w dostępnym budżecie. Należy więc przyjąć postawę kliencką, zrozumieć potrzeby rynku i wręcz wyjść im naprzeciw. A to wszystko w ramach dostępnych zasobów – finansowych oraz w postaci zespołu.
Zarządzanie hotelem
Zarządzanie hotelem wymaga szerszego spojrzenia na obiekt. Należy go przeanalizować zarówno pod kątem dostępnych atrakcji i udogodnień wewnątrz hotelu (spa, restauracja, wydarzenia muzyczne) oraz okolicy. Dla jednych kluczowy będzie wypoczynek w miejscu położonym z dala od zgiełku, dla innych – blisko, w centrum miasta, najlepiej z piękna panoramą.
Dlatego zarządzając hotelem, trzeba doskonale poznać potrzeby i oczekiwania klientów, przeanalizować możliwości okolicy oraz zastanowić się nad dodatkowymi opcjami (np. jeśli hotel ma ogród, to można w sezonie organizować ceremonie ślubne).
Zarządzanie w tej branży wymaga umiejętności koncepcyjnego i strategicznego myślenia oraz nieustannego nadzorowania efektywności działań. Kluczowe są również umiejętności menedżerskie i budowanie zgranego oraz dobrze zorganizowanego zespołu.
Zarządzanie w gastronomii
Zarządzanie w gastronomii wygląda podobnie jak w przypadku branży hotelarskiej, choć istnieją pewne różnice. Przede wszystkim środowisko pracy jest bardzo dynamiczne – na stanowisku zarządzającym odnajdą się tylko te osoby, które potrafią sprawnie reagować, lubią wyzwania i szybkie tempo działań.
W branży tej również kluczowe jest doskonałe poznanie klientów tak, aby ich zaskoczyć i zaspokoić zapotrzebowanie na kilku poziomach, przede wszystkim: spożywczym (smak, jakość, pomysłowość dań), obsługi klienta oraz wystroju lokalu.
Zarządzanie w gastronomii wymaga dużej otwartości, kreatywności i odwagi do testowania nowości. Kluczem jest również dobre zarządzanie zespołem, trafna obserwacja konkurencji i analiza finansowa.
Zarządzając w sektorze HoReCa, warto też pracować nad zwiększeniem sprzedaży. Przykładem mogą być dodatkowo płatne usługi masażu w hotelu czy sprzedaż produktów lokalnych. W przypadku gastronomii może być to cykliczna organizacja wydarzeń kulinarnych, np. wspólnego gotowania czy degustacja.
Zarządzanie sektorem HoReCa – jakie cechy są przydatne?
Dobry manager w sektorze HoReCa musi być przede wszystkim pomysłowy, otwarty na nowości i jednocześnie uważny na potrzeby klientów oraz ich informacje zwrotne. Musi testować, sprawdzać i analizować przez pryzmat wyników finansowych.
Oprócz podejścia strategicznego konieczne są cechy, które pozwalają dobrze zarządzać zespołem, a więc:
- umiejętności komunikacji i delegowania zadań,
- motywowanie,
- rozwiązywanie konfliktów,
- pewność siebie i swoich decyzji,
- poczucie odpowiedzialności,
- odporność na stres i umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Niezbędna jest również umiejętność pracy własnej i wyznaczania priorytetów, a także konsekwencja działań własnych i całego zespołu.
Zarządzanie sektorem HoReCa – czy warto? Jakie daje możliwości?
Przede wszystkim zarządzanie sektorem HoReCa daje pewność zawodową – jest to branża, której ludzie zawsze będą potrzebować. To źródło rozrywki, odpoczynku, zacieśniania więzi.
Dlatego miejsca, takie jak hotele, pensjonaty, restauracje czy kawiarnie, będą istnieć zawsze. Z drugiej strony preferencje zmieniają się co jakiś czas, a więc sektor ten daje możliwość ciągłego rozwoju. Sprawny manager może nawet wyznaczać trendy w swojej branży, proponując wyjątkowe doświadczenia klientom.
Jakie jeszcze są korzyści? Zatrudnienie na całym świecie! Dobre zarządzanie zespołem oraz znajomość i umiejętność strategicznego działania w sektorze HoReCa są potrzebne niemal wszędzie – w końcu każdy zakątek ma swoje hotele, pensjonaty i restauracje.
Zawód ten daje więc duże możliwości pracowania w innej kulturze, z zupełnie innego kraju. Choć tu warto zwrócić uwagę na jeden fakt – w niektórych państwach, szczególnie tych mniejszych, pracę w obiektach turystycznych mogą dostać tylko lokalsi. Warto sprawdzić to przed przyjazdem na dane terytorium.
Zarządzaniem sektorem HoReCa – gdzie studiować?
Zarządzanie w sektorze HoReCa możesz studiować na WSB-NLU. To kierunek, na którym doskonale zrozumiesz specyfikę branży hotelarskiej i gastronomicznej, dzięki czemu ocenisz, która z nich lepiej pasuje do Ciebie.
Dowiesz się, jak tworzyć koncepcje i strategie oraz skutecznie je wdrażać i weryfikować. Nauczysz się analizować mikro- i makrootoczenie oraz dowiesz się, jak zarządzać finansami przedsiębiorstwa. Ważnym elementem będzie edukacja w zakresie zarządzania zespołem.
Na zajęciach zdobędziesz wiedzę od specjalistów działających w branży, weźmiesz udział w praktycznych ćwiczeniach i case studies. Jeśli chcesz dobrze zarządzać w branży hotelarsko-gastronomicznej, to nie czekaj i daj sobie szansę!


mgr Natalia Gut - kierownik działu Rekrutacji i Marketingu
Napisz do nas wiadomość