Zajmij swoje miejsce już dziś. Rekrutacja do 26 lutego lub wyczerpania limitu miejsc na danym kierunku!

Bądź na bieżąco.
Czytaj Bloga.

Konflikty w organizacji - czym jest i jak sobie z nimi radzić?

Zarządzanie sytuacją kryzysową w organizacji jest trudną sztuką, której musi nauczyć się każdy dobry lider. Niezależnie od tego czy kierujemy firmą, czy jesteśmy członkami konkretnej organizacji, prędzej czy później na pewno przyjdzie nam się zmierzyć z sytuacją, która wymagać od nas będzie odpowiedniego rodzaju umiejętności rozpoznania źródła samego konfliktu oraz podjęcia działań, mających na celu jego złagodzenie. Czy konflikt jest potrzebny w organizacji? Co to konflikt w organizacji? Jak wykorzystać umiejętności dot. zarządzania kryzysem w codziennej pracy? Można się tego nauczyć! Dowiedz się więcej o konfliktach w firmie i dowiedz się, jak sobie z nimi radzić!

Jakie są główne rodzaje konfliktów? Częste przyczyny, które są powodem konfliktów w organizacjach  

Przyczyn konfliktów w organizacjach, do których dochodzi w organizacjach czy miejscach pracy, może być niezliczenie wiele. Kłótnia pomiędzy liderami posiadającymi odmienne zdanie, konkurowanie o władzę czy próba przeforsowania własnych pomysłów w trakcie realizowanego projektu, to tylko niektóre z powodów, dla których zarządzanie sytuacją kryzysową w przedsiębiorstwie okaże się umiejętnością niezwykle przydatną. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze przyczyny konfliktów, do których dochodzi w organizacjach.

Przyczyna #1: Konflikty związane ze współzależnością

W trakcie realizacji niektórych projektów w firmie wiele osób musi współpracować ze sobą, w celu osiągnięcia oczekiwanych efektów. Problem pojawia się w momencie gdy osoby współzależne od siebie czują, że obowiązki jednej osoby przerastają pozostałych lub cały system działa w oparciu o niewielką grupę osób, wykonujących swoją pracę. Musimy postarać się o to, aby delegowane zadania, docierały do zainteresowanych w sposób efektywny i precyzyjny, dzięki czemu wszyscy członkowie zespołu będą czuć się jak jedna zgrana drużyna.

Przyczyna #2: Konflikty pomiędzy osobami, które rywalizują o przywództwo

Do tego typu konfliktów może dochodzić w organizacjach, w których role nie są precyzyjnie zdefiniowane. Pozostawia to pole dla poszczególnych pracowników do rywalizowania między sobą o zwierzchnictwo nad pozostałymi osobami. Do tego typu konfliktów może dochodzić na tle różnic charakterów, gdzie jednostki bardziej poukładane i stanowcze, będą spierać się z osobami bardziej wyluzowanymi i stawiającymi na większą swobodę.

Przyczyna #3: Konflikty związane z różnymi stylami realizowania obowiązków

Odmienne style pracy mogą być często ością niezgody w organizacjach. W firmach mamy do czynienia z grupami ludzi o bardzo różnych temperamentach, którzy często preferują inne style pracy. Podczas gdy jedni zdecydują się chętnie na pracę w grupach, inni będą starali się za wszelką cenę pracować samodzielnie i wdrażać własne pomysły. Pogodzenie tych dwóch skrajności będzie nie lada sztuką, zwłaszcza jeśli zależy c na tym, aby wszyscy uczestnicy projektu byli w równym stopniu usatysfakcjonowani.

Przyczyna #4: Konflikty na tle osobistym pomiędzy pracownikami

Uczestnikami konfliktu w organizacji może być także para osób, które z powodu różnic światopoglądowych, braku chęci do współpracy lub wielu innych powodów, nie będą w stanie dojść do porozumienia. Z pewnością warto dać tym osobom do zrozumienia, że ich osobisty konflikt negatywnie wpływa na jakość realizowanych zadań, jednak zrobienie tego z odpowiednią dozą empatii i zrozumienia jest sztuką.  

Przyczyna #5: Konflikty związane z przeforsowywaniem swoich pomysłów podczas realizacji projektu

Często zdarza się, że osoby odpowiedzialne za realizację projektów w organizacjach mają różne wizje dotyczące tego, w jaki sposób powinno się dążyć do osiągnięcia wybranych celów. Znalezienie odpowiedniego kompromisu będzie w tym wypadku nie lada wyzwaniem.

Metoda ścieżki krytycznej (CPM), jako sposób na rozwiązywanie konfliktów w przedsiębiorstwie

Metodą, która może okazać się pomocna w przypadku konfliktów zaistniałych w organizacjach będzie critical path method (CPM) wynaleziona w latach 50. XX wieku na potrzeby armii amerykańskiej. Technika opiera się na 3 podstawowych fazach.

Faza I

  • dzielimy zadania na niezbędne
  • znajdujemy powiązania między tymi zadaniami

Faza II

  • tutaj szacujemy czas potrzebny na wykonanie zadań, przygotowujemy strukturę projektu i wyznaczamy ścieżkę krytyczną

Faza III

  • w fazie trzeciej planujemy zasoby, uwzględniamy kamienie milowe projektu oraz działania korygujące

Metoda ścieżki krytycznej dzięki swojej przejrzystości zyskała sobie fanów na całym świecie. Jeśli chcesz zgłębić także inne metody zarządzania organizacjami, postaw na studia podyplomowe na Uniwersytecie Wirtualnej Edukacji. Zdobądź wiedzę, która pozwoli ci sprawnie działać w zespole, a także wspierać przedsiębiorstwo w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi.

Czy konflikt jest potrzebny w organizacji?

Konflikt jest potrzebny w organizacji, ale tylko wtedy, gdy jest konstruktywny. Konstruktywny konflikt to taki, który prowadzi do pozytywnych zmian w organizacji. Aby konflikt był konstruktywny, ważne jest, aby był on rozwiązywany w sposób otwarty i uczciwy. Strony konfliktu powinny skupić się na poszukiwaniu rozwiązań, które zaspokoją potrzeby wszystkich zainteresowanych stron.

Zaobserwuj nas, aby być na bieżąco

facebook instagram youtube

Aplikuj do UWE

Aplikuj do UWE

Rekrutacja na semestr letni 2023/2024 otwarta!

mgr Natalia Gut - kierownik działu Rekrutacji i Marketingu
(18) 44 99 190

mgr Natalia Gut - kierownik działu Rekrutacji i Marketingu

rekrutacja@uwe.edu.pl

Napisz do nas wiadomość

Preferencje plików cookie
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies klikając przycisk Ustawienia. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.
Preferencje plików cookie
Wykorzystanie plików cookie

Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.

Więcej informacji

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie prosimy o kontakt.