Zajmij swoje miejsce już dziś. Rekrutacja do 26 lutego lub wyczerpania limitu miejsc na danym kierunku!

Bądź na bieżąco.
Czytaj Bloga.

Praca nad wizerunkiem marki – jakie zawody można wybrać?

wizerunek marki zawód

Udział w kreowaniu wizerunku marki to dla wielu osób ciekawa perspektywa pracy, która daje poczucie kreatywności oraz wpływu na kształtowanie się marki w oczach odbiorców. Jednocześnie jest to obszar, który pozwala na pewne testowanie, analizowanie i nieszablonowe rozwiązania. Czy tylko Brand Manager może wpływać na wizerunek marki? Otóż niekoniecznie! Sprawdź, na jakich stanowiskach możesz mieć wpływ na kreowanie wizerunku marki!

Czym jest wizerunek marki?

Wizerunek marki to sposób, w jaki jest odbierana przez swoje zewnętrzne otoczenie, tj. klientów, dostawców, partnerów biznesowych oraz innych interesariuszy. To wszelkie skojarzenia z daną marką, a także przypisywane jej wartości.

Przykładowo, marka Lindt kojarzy się z luksusem, doznaniami na wyższym poziomie, czymś wyjątkowym, co dostajemy w prezencie lub dajemy osobom, które są ważne dla nas bądź u których chcemy pokazać swój prestiż.

Inna marka z kolei, np. Coca-Cola, kojarzona jest z zupełnie innymi wartościami: rodzina, przyjaciele, wspólne spędzanie czasu, bliskość, zabawa, radość.

To sposób, w jaki marka jest postrzegana dzięki świadomym działaniom podejmowanym przez poszczególne działy w danej firmie.

Kto buduje wizerunek marki?

Za wizerunek marki odpowiada szereg działań. Świadome kształtowanie wizerunku marki polega na wdrażaniu pewnych rozwiązań, komunikatów, dbaniu o spójność identyfikacyjną i komunikację marki.

Punktem wyjściowym jest trafne określenie grupy docelowej oraz zidentyfikowanie wyróżników marki, a następnie łącząc te rzeczy – stworzenie głównej strategii komunikacji i sposobów budowania wizerunku marki czy przekazywania jej wartości i skojarzeń w zamierzony sposób.

Jednak w przypadku wizerunku marki mówi się również o działaniach, które nie są do końca zależne od działań wewnętrznych firmy, dlatego że to odbiorcy definiują wizerunek danego brandu. Idealna sytuacja istnieje wówczas, gdy marka jest postrzegana w taki sposób, w jaki chce być odbierana.

Zdarza się jednak, że postrzeganie marki jest inne od tego, jakie pragnie kształtować. W związku z tym wpływ na wizerunek marki mają również działy, które z pozoru mogą wydawać się niepowiązanymi z tematem, np. dział sprzedaży czy dział obsługi klienta. Ważne jest, aby ustalić pewne wartości, którymi kierują się wszyscy, bez względu na stanowisko i dział firmowy. Kto jednak ma największy udział w kreowaniu wizerunku marki?

Brand Manager

To pierwsza osoba, która przychodzi na myśl, gdy pojawia się temat kreowania wizerunku marki. Brand Manager odpowiada za tworzenie wizji marki od samych podstaw lub tzw. rebranding, czyli pewne przeformułowanie w komunikacji, wartościach czy identyfikacji marki.

Do głównych zadań brand managera należą:

  • określenie wartości, wizji i misji marki, a także dopasowanie odpowiedniej komunikacji tych przekazów,
  • opracowanie spójnej identyfikacji graficznej,
  • planowanie działań brandingowych,
  • czuwanie nad spójnością brandingową w obrębie firmy, a także we wszelkich działaniach, wychodzących na zewnątrz, m.in. w kampaniach reklamowych.

W skrócie jest to osoba, która zarządza marką i dba o jej właściwą komunikację, a także pilnuje tej spójności w innych obszarach działania brandu.

Specjalista ds. public relations

Praca specjalisty ds. public relations może wydawać się nieco zbliżona do zajęć brand managera – w tym przypadku zadaniem specjalisty jest również dbałość o utrzymanie spójności w komunikacji marki, ale z naciskiem na kształtowanie pozytywnego odbioru i relacji w środowisku zewnętrznym.

Specjalista ds. PR może organizować specjalne eventy pod patronatem marki, dbać o udział ekspertów pracujących w firmie na zewnętrznych konferencjach czy przygotowywać notatki prasowe na branżowe portale. Zadaniem takiego specjalisty jest również udział w sytuacji kryzysu wizerunkowego firmy.

Social media manager

Social media manager również wpływa na kształtowanie wizerunku marki, jednak robi z ogólnie przyjętym sposobem komunikacji i identyfikacji.

Przyjmuje więc pewne narzucone przez firmę sposoby komunikacji, wartości i inne formy kształtowania wizerunku i na bazie tych czynników przygotowuje plan działań i strategię na social media. Musi być ona spójna z ogólnymi wartościami marki. Social media manager dba o jej dobry wizerunek poprzez opublikowany content, a także relacje z odbiorcami.

Specjalista ds. reklamy i kreacji

Specjalista ten w swojej pracy musi łączyć zarówno spójność komunikacyjną marki, jak i planowane działania sprzedażowe i promocyjne, oraz najlepsze techniki reklamowe.

Jest to zawód wymagający sprawnego połączenia kreatywności z analizą i umiejętnością wyciągania wniosków. Specjalista ds. reklamy bierze udział w kształtowaniu wizerunku marki poprzez dobór odpowiednich technik, form i komunikatów, jakie stosowane są w kreacjach reklamowych.

Wewnętrzny dział marketingu może funkcjonować zamiennie np. z public relations. Wszystko zależy od wielkości przedsiębiorstwa oraz jego potrzeb. Wewnętrzny dział marketingu bierze udział w kształtowaniu pozytywnego wizerunku firmy na zewnątrz, dba o relacje z mediami oraz szuka rozwiązań, dzięki którym może przekazać na zewnątrz wartości firmy.

Jakie studia wybrać, aby zajmować się wizerunkiem marki?

Aby zajmować się kształtowaniem wizerunku marki, warto postawić na studia z zakresu marketingu, np. kierunek specjalista ds. marki i public relations przygotowuje do roli specjalisty ds. PR czy Brand Managera.

Na tym kierunku poznasz praktyczne techniki kształtowania wizerunku marki oraz analizowania i przewidywania ich potencjalnych rezultatów. Zajęcia prowadzone są przez praktyków, a więc nie zabraknie informacji wprost od osób na co dzień związanych z kształtowaniem wizerunku marki!

Aplikuj do UWE

Aplikuj do UWE

Rekrutacja na semestr letni 2023/2024 otwarta!

mgr Natalia Gut - kierownik działu Rekrutacji i Marketingu
(18) 44 99 190

mgr Natalia Gut - kierownik działu Rekrutacji i Marketingu

rekrutacja@uwe.edu.pl

Napisz do nas wiadomość

Preferencje plików cookie
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies klikając przycisk Ustawienia. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.
Preferencje plików cookie
Wykorzystanie plików cookie

Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.

Więcej informacji

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie prosimy o kontakt.