Czytaj Bloga.
Rynek pracy w obliczu nowych technologii - jakie kompetencje warto rozwijać?
Od pewnego czasu na rynku pracy dominują różne obawy, wyzwania i podejścia w stosunku do zmieniającej się codzienności. Wszystko za sprawą sztucznej inteligencji, która powoli wchodzi do użytku i staje się dostępna nawet dla małych przedsiębiorstw.
Wśród pracowników pojawia się mnóstwo obaw pod kątem tego, czy nowe technologie ich zastąpią i wyeliminują z rynku pracy. Czy rzeczywiście tak będzie? Sprawdźmy, jakie kompetencje rozwijać, aby nie wypaść z gry!
Jak nowe technologie wpłyną na rynek pracy?
Według Raportu Future® 20241 jednoznacznie możemy uznać, że sztuczna inteligencja na dobre zagościła w świecie biznesu, a popyt na tę technologię będzie tylko rosnąć.
Sztuczna inteligencja daje niesamowitą możliwość automatyzacji wielu procesów, co pozwala przyspieszyć pracę i zwiększyć wydajność przedsiębiorstwa. Aby odnaleźć się w przyszłości na rynku pracy, zdecydowanie trzeba pielęgnować w sobie pewne umiejętności.
Z drugiej strony rozwój technologiczny przyniósł pewną nową charakterystykę rynku pracy, gdzie obserwuje się większą międzykulturowość i pracę w rozproszonym zespole. Już teraz można zaobserwować ogromną popularność pracy zdalnej, możliwość współpracowania z firmą z dowolnego zakątka świata. Ma to ogromne plusy, jednak również wymaga pewnych kompetencji.
Czym właściwie są kompetencje?
Aby dobrze zrozumieć, jakie kompetencje warto w sobie rozwijać, najpierw wyjaśnijmy, czym dokładnie te kompetencje są. Według prof. Grzegorza Mazurka2 często kompetencje rozumiemy jako samą zdobytą wiedzę.
Tymczasem na kompetencję składa się:
- wiedza – to teoria, którą znamy,
- umiejętność – to umiejętność zastosowania tej teorii w praktyce, często w nieszablonowy i nieoczywisty sposób,
- postawa – to Twoje wartości i aspiracje (np. ciekawość, otwartość, rozwaga).
Dopiero połączenie tych trzech elementów tworzy całość, czyli kompetencje.
Kompetencje transformatywne – przepis na sukces
W kontekście budowania dobrej pozycji na rynku pracy mówi się o tzw. kompetencjach transformatywnych, które pozwalają na samodzielność, innowacyjność, odpowiedzialność i większość świadomość zawodową. To te kompetencje, które pozwalają odnaleźć się na rynku pracy bez względu na to, jak kształtuje się świat zewnętrzny i jakie zmiany w nim zachodzą.
Te kompetencje to:
- umiejętność wzięcia odpowiedzialności za podejmowane przez siebie decyzje, a także za popełnione błędy;
- dojrzałość emocjonalna i intelektualna;
- umiejętność godzenia napięć i rozwiązywania trudnych decyzji, biorąc przy tym pod uwagę potrzeby innych;
- umiejętność dostosowania się do nowych warunków (adaptacja), kreatywność, otwartość, proaktywność, inicjatywa.
Które kompetencje miękkie warto rozwijać?
Kompetencje miękkie to pewne cechy i umiejętności społeczne, zachowania, wartości, sposób nawiązywania relacji z innymi. Kluczową kompetencją w każdym miejscu pracy jest umiejętność właściwej komunikacji.
Ze względu na zmiany zachodzące na rynku pracy wśród kompetencji miękkich szczególnie będą pożądane:
- kreatywność i nieszablonowe podejście do problemu lub danego tematu;
- umiejętność krytycznego i samodzielnego myślenia, a także wyciągania wniosków;
- dobra współpraca w grupie, także w środowisku międzykulturowym;
- odporność na stres, umiejętność zarządzania swoim czasem i działania w sytuacji poczucia niepewności.
Niezwykle cenną cechą dla pracodawców będzie również umiejętność wykorzystywania swojego potencjału, otwartość na nowości, ciekawość i szybkie adaptowanie się do zmian.
To kluczowe kompetencje w świecie, który określa się mianem tzw. BANI, czyli:
- B (ang. brittle) – kruchy,
- A (ang. anxious) – niespokojny
- N (ang. non-linear) – nieliniowy
- I (ang. incomprehensible) – niezrozumiały.
Oprócz tego niezmienne znaczenie będą mieć m.in. takie kompetencje jak umiejętność efektywnej komunikacji, prowadzenia negocjacji oraz inteligencja emocjonalna. Znaczenie będzie mieć efektywne zarządzanie zarówno sobą, jak i zespołem.
Kompetencje twarde – na co warto postawić?
Nowe technologie to coś, z czym należy się oswoić i nauczyć pracować. Korzystać z nich tak, jak z narzędzi, które ułatwiają i przyspieszają pracę.
W związku z tym rynek będzie wymagać, aby umiejętnie łączyć swoją wiedzę specjalistyczną – np. finansową, marketingową, inżynieryjną i każdą inną – z dostępnymi możliwościami technologicznymi.
W związku z tym każdy powinien posiadać podstawowe umiejętności cyfrowe i dążyć do ich rozwijania. Warto już na tym etapie zacząć interesować się narzędziami dostępnymi w danej branży. Im wcześniej zaczniesz z nimi działać, tym lepiej będzie Ci później przyswoić się do bardziej zaawansowanych programów.
Na AI warto w tym przypadku patrzeć jako na wsparcie w pracy – to nadal człowiek-specjalista będzie odpowiedzialny za ostateczną jakość i przede wszystkim weryfikację poprawności narzędzi.
Z pewnością na rynku coraz częściej będzie pojawiać się potrzeba stworzenia nowych zawodów, dostosowanych stricte m.in. do zarządzania sztuczną inteligencją i powiązanych z nią systemami.
Warto stawiać na rozwój w takich obszarach, jak:
- sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe,
- marketing cyfrowy,
- analiza danych,
- bezpieczeństwo danych w sieci,
- zarządzanie infrastrukturą cyfrową,
- wirtualna i rozszerzona rzeczywistość.
Warto jednak podkreślić, że wiedza specjalistyczna, np. medyczna, farmaceutyczna, finansowa, socjologiczna itd., nadal będzie kluczowa – od tych specjalistów jednak będzie wymagać się jednocześnie umiejętnego „współpracowania” ze sztuczną inteligencją i sprawnego korzystania z dostępnych rozwiązań.
Co studiować, aby wzmocnić swoje kompetencje w przyszłości?
Zdecydowanie warto postawić na takie kierunki studiów jak sztuczna inteligencja, informatyka, analiza danych czy zarządzanie. Można również rozważyć studia z zakresu e-commerce, marketingu cyfrowego, cyberbezpieczeństwa, robotyki czy automatyki.
Niezmiennie niezwykle potrzebne będą takie zawody jak lekarz, prawnik, psycholog i wiele, wiele innych. To ludzie budują rynek pracy, a nowe technologie służą do wsparcia ich działań.
1 źródło: Raport Future® 2024, Kasia Syrówka
2 j.w.
mgr Natalia Gut - kierownik działu Rekrutacji i Marketingu
Napisz do nas wiadomość