Zapraszamy do składania aplikacji na semestr zimowy 2024/2025.

Bądź na bieżąco.
Czytaj Bloga.

Rynek pracy w obliczu nowych technologii - jakie kompetencje warto rozwijać?

jakie kompetencje warto rozwijać

Od pewnego czasu na rynku pracy dominują różne obawy, wyzwania i podejścia w stosunku do zmieniającej się codzienności. Wszystko za sprawą sztucznej inteligencji, która powoli wchodzi do użytku i staje się dostępna nawet dla małych przedsiębiorstw.

Wśród pracowników pojawia się mnóstwo obaw pod kątem tego, czy nowe technologie ich zastąpią i wyeliminują z rynku pracy. Czy rzeczywiście tak będzie? Sprawdźmy, jakie kompetencje rozwijać, aby nie wypaść z gry!

Jak nowe technologie wpłyną na rynek pracy?

Według Raportu Future® 20241 jednoznacznie możemy uznać, że sztuczna inteligencja na dobre zagościła w świecie biznesu, a popyt na tę technologię będzie tylko rosnąć.

Sztuczna inteligencja daje niesamowitą możliwość automatyzacji wielu procesów, co pozwala przyspieszyć pracę i zwiększyć wydajność przedsiębiorstwa. Aby odnaleźć się w przyszłości na rynku pracy, zdecydowanie trzeba pielęgnować w sobie pewne umiejętności.

Z drugiej strony rozwój technologiczny przyniósł pewną nową charakterystykę rynku pracy, gdzie obserwuje się większą międzykulturowość i pracę w rozproszonym zespole. Już teraz można zaobserwować ogromną popularność pracy zdalnej, możliwość współpracowania z firmą z dowolnego zakątka świata. Ma to ogromne plusy, jednak również wymaga pewnych kompetencji.

Czym właściwie są kompetencje?

Aby dobrze zrozumieć, jakie kompetencje warto w sobie rozwijać, najpierw wyjaśnijmy, czym dokładnie te kompetencje są. Według prof. Grzegorza Mazurka2 często kompetencje rozumiemy jako samą zdobytą wiedzę.

Tymczasem na kompetencję składa się:

  • wiedza – to teoria, którą znamy,
  • umiejętność – to umiejętność zastosowania tej teorii w praktyce, często w nieszablonowy i nieoczywisty sposób,
  • postawa – to Twoje wartości i aspiracje (np. ciekawość, otwartość, rozwaga).

Dopiero połączenie tych trzech elementów tworzy całość, czyli kompetencje.

Kompetencje transformatywne – przepis na sukces

W kontekście budowania dobrej pozycji na rynku pracy mówi się o tzw. kompetencjach transformatywnych, które pozwalają na samodzielność, innowacyjność, odpowiedzialność i większość świadomość zawodową. To te kompetencje, które pozwalają odnaleźć się na rynku pracy bez względu na to, jak kształtuje się świat zewnętrzny i jakie zmiany w nim zachodzą.

Te kompetencje to:

  • umiejętność wzięcia odpowiedzialności za podejmowane przez siebie decyzje, a także za popełnione błędy;
  • dojrzałość emocjonalna i intelektualna;
  • umiejętność godzenia napięć i rozwiązywania trudnych decyzji, biorąc przy tym pod uwagę potrzeby innych;
  • umiejętność dostosowania się do nowych warunków (adaptacja), kreatywność, otwartość, proaktywność, inicjatywa.

Które kompetencje miękkie warto rozwijać?

Kompetencje miękkie to pewne cechy i umiejętności społeczne, zachowania, wartości, sposób nawiązywania relacji z innymi. Kluczową kompetencją w każdym miejscu pracy jest umiejętność właściwej komunikacji.

Ze względu na zmiany zachodzące na rynku pracy wśród kompetencji miękkich szczególnie będą pożądane:

  • kreatywność i nieszablonowe podejście do problemu lub danego tematu;
  • umiejętność krytycznego i samodzielnego myślenia, a także wyciągania wniosków;
  • dobra współpraca w grupie, także w środowisku międzykulturowym;
  • odporność na stres, umiejętność zarządzania swoim czasem i działania w sytuacji poczucia niepewności.

Niezwykle cenną cechą dla pracodawców będzie również umiejętność wykorzystywania swojego potencjału, otwartość na nowości, ciekawość i szybkie adaptowanie się do zmian.

To kluczowe kompetencje w świecie, który określa się mianem tzw. BANI, czyli:

  • B (ang. brittle) – kruchy,
  • A (ang. anxious) – niespokojny
  • N (ang. non-linear) – nieliniowy
  • I (ang. incomprehensible) – niezrozumiały.

Oprócz tego niezmienne znaczenie będą mieć m.in. takie kompetencje jak umiejętność efektywnej komunikacji, prowadzenia negocjacji oraz inteligencja emocjonalna. Znaczenie będzie mieć efektywne zarządzanie zarówno sobą, jak i zespołem.

Kompetencje twarde – na co warto postawić?

Nowe technologie to coś, z czym należy się oswoić i nauczyć pracować. Korzystać z nich tak, jak z narzędzi, które ułatwiają i przyspieszają pracę.

W związku z tym rynek będzie wymagać, aby umiejętnie łączyć swoją wiedzę specjalistyczną – np. finansową, marketingową, inżynieryjną i każdą inną – z dostępnymi możliwościami technologicznymi.

W związku z tym każdy powinien posiadać podstawowe umiejętności cyfrowe i dążyć do ich rozwijania. Warto już na tym etapie zacząć interesować się narzędziami dostępnymi w danej branży. Im wcześniej zaczniesz z nimi działać, tym lepiej będzie Ci później przyswoić się do bardziej zaawansowanych programów.

Na AI warto w tym przypadku patrzeć jako na wsparcie w pracy – to nadal człowiek-specjalista będzie odpowiedzialny za ostateczną jakość i przede wszystkim weryfikację poprawności narzędzi.

Z pewnością na rynku coraz częściej będzie pojawiać się potrzeba stworzenia nowych zawodów, dostosowanych stricte m.in. do zarządzania sztuczną inteligencją i powiązanych z nią systemami.

Warto stawiać na rozwój w takich obszarach, jak:

  • sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe,
  • marketing cyfrowy,
  • analiza danych,
  • bezpieczeństwo danych w sieci,
  • zarządzanie infrastrukturą cyfrową,
  • wirtualna i rozszerzona rzeczywistość.

Warto jednak podkreślić, że wiedza specjalistyczna, np. medyczna, farmaceutyczna, finansowa, socjologiczna itd., nadal będzie kluczowa – od tych specjalistów jednak będzie wymagać się jednocześnie umiejętnego „współpracowania” ze sztuczną inteligencją i sprawnego korzystania z dostępnych rozwiązań.

Co studiować, aby wzmocnić swoje kompetencje w przyszłości?

Zdecydowanie warto postawić na takie kierunki studiów jak sztuczna inteligencja, informatyka, analiza danych czy zarządzanie. Można również rozważyć studia z zakresu e-commerce, marketingu cyfrowego, cyberbezpieczeństwa, robotyki czy automatyki.

Niezmiennie niezwykle potrzebne będą takie zawody jak lekarz, prawnik, psycholog i wiele, wiele innych. To ludzie budują rynek pracy, a nowe technologie służą do wsparcia ich działań.

1 źródło: Raport Future® 2024, Kasia Syrówka
2 j.w.

Aplikuj do UWE

Aplikuj do UWE

Rekrutacja na semestr zimowy 2024/2025r. otwarta od 15 kwietnia!

mgr Natalia Gut - kierownik działu Rekrutacji i Marketingu
(18) 44 99 190

mgr Natalia Gut - kierownik działu Rekrutacji i Marketingu

rekrutacja@uwe.edu.pl

Napisz do nas wiadomość

Preferencje plików cookie
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies klikając przycisk Ustawienia. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.
Preferencje plików cookie
Wykorzystanie plików cookie

Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.

Więcej informacji

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie prosimy o kontakt.